Nämä virheet pilaavat suoratoistopalvelun katselun

Koetko, että elokuvan toisto nykii, hyytyy tai näyttää huonolaatuiselta? Tässä on ratkaisu 7 yleiseen virheeseen, jotka voivat pilata suoratoistokokemuksesi.

On ärsyttävää, kun kuva hyytyy tai nykii, kun haluat katsella elokuvaa tai sarjaa.

Kerromme ratkaisut yleisimpiin suoratoistopalveluita haittaaviin ongelmiin. Useimmissa tapauksissa voit helposti ratkaista ongelman itse.

© Shutterstock

Istut sohvalla, nostat jalat ylös ja katselet hyvää elokuvaa suosikkisuoratoistopalvelustasi. Elokuva alkaa ja pysähtyy samantien, minkä jälkeen ruudussa pyörii pieni pyöreä rengas sinun ja perheesi harmiksi.

Elokuvan tai sarjan suoratoistamiseen verkosta voi joskus liittyä ongelmia.

Kuva voi nykiä, hyytyä tai näyttää pikselöidyltä ja huonolaatuiselta. Video saatetaan toistetaan pieninä pätkinä, jolloin sitä on mahdotonta seurata.

Yleensä voit kuitenkin ratkaista ongelmat helposti itse riippumatta siitä, suoratoistatko puhelimesta, tietokoneelta vai älytelevisiosta.

Olemme löytäneet seitsemän yleisintä virhettä, jotka voivat vaikuttaa suoratoistopalvelun katseluun – ja ratkaisut, joiden avulla pääset nopeasti alkuun seuraavan elokuvan tai sarjan kanssa.

> Lue myös:Tässä on yleiskatsaus suoratoistopalveluiden hinnoista

1. Versio – päivitä sovelluksesi

On tärkeää, että suoratoistosovellus on ajan tasalla puhelimesi muiden sovellusten tapaan. Tämä pätee myös silloin, kun katsot älytelevisiota.

Yleensä sovellus päivittyy automaattisesti, mutta jos ongelmia ilmenee, on hyvä tarkistaa, että laitteellasi on sovelluksen uusin versio. Näin voit välttää sen, että sovellus on syyllinen ongelmiin.

Hae sovellus Apple App Storesta tai Google Play Kaupasta ja tarkista, että käytössäsi on uusin versio.

2. Yhteys – tarkista internetyhteyden nopeus

Laitteesi – olipa se puhelin, televisio tai tietokone – tarvitsee vakaan ja suhteellisen nopean internetyhteyden esimerkiksi Netflixin, HBO:n tai Disney+:n elokuvien ja sarjojen toistamiseen.

Jos internetyhteys on heikko, kuva voi "nykiä" – tai "täristä", kuten toiset sanovat. Tämä johtuu yleensä siitä, että verkkoyhteys ei ole riittävän nopea.

Voit helposti tarkistaa nykyisen internetyhteyden nopeuden esimerkiksi tältä verkkosivustolta. Normaali suoratoistopalvelu vaatii nopeudeksi vähintään 5 Mt/s.

Jos langattoman verkon nopeus on hidas, uudelleenkäynnistä reititin sammuttamalla ja käynnistämällä se jälleen. Jos tämä ei auta, siirrä laite lähemmäksi reititintä. Jos signaali ei omuutu paremmaksi, saatat joutua ottamaan yhteyttä internetpalveluntarjoajaasi.

Verkkoyhteys on aina vakaampi, jos käytät kaapelia langattoman verkon sijaan. Siksi langallista verkkoyhteyttä suositellaan älytelevision kanssa.

> Jos langaton verkko tökkii yleisesti, kokeile näitä yksinkertaisia ja ilmaisia vinkkejä

Kaapeliyhteyden ansiosta verkkoyhteyden signaali on vakaampi.

Moni tekijä voi häiritä langatonta internetyhteyttä, joten signaali voi olla huono eri puolilla kotia. Saat aina vakaan internetyhteyden signaalin, jos yhdistät kaapelin reitittimestä laitteeseen. Se sopii ehkä paremmin pöytälaitteeseen, kuten televisioon, kuin kannettavaan tietokoneeseen.

3. Evästeet – onko verkkoselaimesi ongelma?

Jos suoratoistat videoita tietokoneelta, selaimesi voi joskus olla häiriön syy.

Selaimessa voi olla esimerkiksi evästeitä, välimuistitiedostoja tai selainlaajennuksia, jotka voivat estää suoratoistopalvelun, kuten Netflixin, HBO Maxin ja Viaplayn toiminnan.

Voit poistaa evästeet ja välimuistitiedostot selaimesi asetuksista. Voit myös tarkistaa selaimen laajennusten luettelon sen varalta, onko niissä sellaisia, jotka voit poistaa käytöstä tai poistaa kokonaan.

Jos tämä ei auta, kokeile toista selainta nähdäksesi, onko verkkoselaimessasi jokin ongelma.

> Lue myös: Näin poistat evästeet tietyltä verkkosivustolta

4. Virustorjunta – ehkä toimii sinua vastaan?

Joissakin tapauksissa myös tietokoneen virustorjuntaohjelma voi häiritä suoratoistoa. Se vain pitää suoratoistopalveluasi vaarallisena.

Joissakin virustorjuntaohjelmissa on mahdollisuus estää tiettyjen verkkosivujen tarkistus, jos katsot, että sivut ovat turvallisia.

Selvität sen helposti avaamalla virustorjuntaohjelman ja etsimällä luettelon ohjelmista, joiden tarkistamista et halua. Tänne voit usein kirjoittaa tietyn URL-osoitteen, jolloin virustorjuntaohjelma jättää sen rauhaan.

> Lue myös: Tässä on paras ilmainen virustorjuntaohjelma

5. Grafiikkaohjain – pysy ajan tasalla päivityksissä

Harvinaisissa tapauksissa myös grafiikkaohjain (näytönohjaimen päivitys) voi aiheuttaa ongelmia, jos suoratoistat sisältöä tietokoneelta.

Näytönohjain nimittäin huolehtii, että tietokoneen kuvat ja videot näyttävät upeilta näytöllä.

Olemme toimituksessa laatineet oppaan näytönohjaimen pitämiseksi ajan tasalla. Kun näytönohjain pysyy ajan tasalla, voit välttää suoratoistopalveluiden ongelmat.

> Näin pidät näytönohjaimen ajan tasalla

Jos käytät kannettavaa tietokonetta, tämä ei yleensä ole ongelma, koska ohjain päivittyy automaattisesti Windowsissa.

Voit valita heikomman videon kuvanlaadun, jos internetyhteyden signaali on heikko.

Esimerkiksi YouTubessa voit helposti valita heikomman laadun videoiden näyttämiseen. Kun toistat videota, voit napsauttaa oikeassa alakulmassa olevaa hammasratasta ja valita haluamasi kuvanlaadun. Jos internetyhteyden signaali on heikko, kannattaa valita heikompi kuvanlaatu.

6. Vähennä videon kuvanlaatua

Tämä ratkaisu vastaa sitä, mitä tarkastelimme virheen nro 2 kohdalla. Useimmissa suoratoistopalveluissa voit nimittäin valita heikomman kuvanlaadun, joka vaatii vähemmän verkon kaistanleveyttä, joten laitteen on helpompi ladata suoratoistoa.

Tämä tehdään yleensä kunkin suoratoistopalvelun asetuksissa.

Kuvittele elokuvasi hiekanjyviksi tiimalasiin. Tiimalasin reikä on internetyhteyden nopeus. Reikä (internetyhteys) siis määrittää, kuinka monta hiekanjyvää (kuvaa/videota) pääsee läpi kerrallaan.

Jos internetyhteys on hidas, laadun pienentäminen on helppo ratkaisu, mutta teet silti kompromisseja visuaalisuuden suhteen.

Tämä ratkaisu toimii puhelimella, tabletilla, älytelevisiolla ja tietokoneella.

7. Onko ongelma laitteessasi?

Joissain harvoissa tapauksissa tietokoneessasi tai tabletissasi voi olla jotain vikaa.

Esimerkiksi puhelimesi tai tablettisi järjestelmä voi olla vanhentunut, eikä se vain tue suoratoistopalvelun tarjoajan sovellusta.

Joissakin vanhemmissa televisioissa ja puhelimissa ei nimittäin ole mahdollisuutta ladata tiettyjä sovelluksia. Voit selvittää tämän helposti etsimällä sovelluksen ja tarkistamalla, mitä laitteita se tukee.

Jos esimerkiksi älytelevisiota ei voi päivittää, voit käyttää Chromecastia tai Apple TV:tä elokuvan lataamiseen televisioon.

> Lue myös: 5 neuvoa ennen uuden tietokoneen ostoa

Kärsivällisyys voi olla ratkaisu

Joskus heikentynyt laatu ja säännölliset katkokset suoratoistossa on mahdollista ratkaista myös kärsivällisyydellä.

Jos annat soittimen toimia hetken aikaa ja ladata enemmän elokuvaa, voit välttää toiston äkillisen pysähtymisen.

Se voi olla hyvä ratkaisu, jos signaali on heikko esimerkiksi hotellissa, jossa reititin on kaukana huoneestasi.

> Lue myös: Oletko lähdössä lomalle? Näin paljon suoratoisto nielee dataa