Tiedot ovat kullanarvoisia. Olemme kaikki voineet todeta tämän, kun mainokset vainoavat meitä verkossa.
Applen kaltaiselle jättiläisyritykselle on suuri merkitys sillä, pystyykö se kohdentamaan sinulle mainoksia puhelimellasi aiemmin tekemiesi valintojen perusteella.
Siksi kaksi riippumatonta tutkijaa, Tommy Mysk ja Talal Haj Bakry, päättivät selvittää, mitä tapahtuu, kun käytät iPhonen Apple-sovelluksia. Asiasta raportoi Gizmodo-media.
Lue myös: iPhone 15: Kaikki mitä tiedämme Applen seuraavasta puhelimesta
Et ole koskaan yksin Apple Storessa
Kiinnostavimmat havainnot koskivat Apple Storea, iPhoneen kuuluvaa sovelluskauppaa.
Kävi ilmi, että sillä ei ollut juuri mitään merkitystä, kytkettiinkö tietojenkeruu puhelimesta päälle vai pois päältä.
iPhonessa voit nimittäin määrittää, mitä tietoja mikäkin sovellus saa kerätä sinusta. Vaikka seuranta oli kytketty pois päältä, sovellus lähetti tietoja käyttäjästä ja laitteesta.
Näihin kuului tietoja käytetystä iPhonen tyypistä, näytön resoluutiosta, käyttöjärjestelmän kielestä ja siitä, käyttikö laite verkkoa Wi-Fi:n vai mobiilidatan avulla.
Samalla jokaiselle App Storen käyttäjälle annettiin tunnistenumero, jotta Apple pystyi seuraamaan tarkkaan, miten he käyttivät kauppaa, mitä mainoksia klikattiin ja niin edelleen.
Lue myös: Tässä on uusi iPhone 14
Et itse päätä juuri mistään
Jos käyt Applen verkkosivustolla lukemassa tietosuoja-asetuksista, törmäät otsikkoon "Sinä päätät. Kaikesta."
Sivulla annetaan ohjeet siitä, miten voit määrittää, saako tietty sovellus kerätä tietoja vai ei.
Kuten tutkijoiden tutkimus osoittaa, tähän ilmoitukseen on kuitenkin valitettavasti suhtauduttava varauksella.
Lue myös: Näin arvokkaita tietosi ovat
Hyvä uutinen – tietoja ei välitetä eteenpäin
Applesta selvisi tutkimuksessa kuitenkin myös myönteisiä asioita.
Aiemmin on käynytilmi, että iPhone kerää vain murto-osan tiedoista, jotka Android-käyttäjistä luovutetaan Googlelle.
Itse asiassa keskimääräinen Android-puhelin lähettää jopa 20 kertaa enemmän tietoja kolmansille osapuolille.
Tähän liittyen tutkijoiden selvitys osoitti, että Apple ei itse asiassa lähetä/myy kerättyjä tietoja eteenpäin kolmansille osapuolille. Tietoja käytetään siis ensisijaisesti Applen pyrkimyksiin myydä sinulle lisää sovelluksia.
Lue myös: Apple haluaa näyttää enemmän mainoksia iPhonellasi