"EU ja sosiaalinen media". Jos olet lukenut tästä aiheesta viime vuosina, se on yleensä liittynyt sääntelyyn.
EU on kilpailuasioista vastaavan komissaarin Margrethe Vestagerin johdolla varmistanut, että Facebookin kaltaiset suuret sosiaaliset mediat eivät pääse hallitsemaan markkinoita liikaa ja pitävät näppinsä erossa käyttäjien tiedoista.
EU ryhtyy kisaan
Mutta entäpä kilpailu Facebookia, YouTubea, Twitteriä ja kaikkia muita jättiläisiä vastaan?
Toisin sanoen kaikkia niitä yrityksiä, joiden yhteisenä nimittäjänä on se, ettei niitä ole kehitetty Euroopassa. Nyt EU haluaa mukaan. Aluksi testausvaiheessa.
EU on juuri ilmoittanut julkaisevansa sosiaaliset mediat, EU Voicen ja EU Videon. EU:n tietosuojavaltuutettu (European Data Protection Supervisor, EDPS) hallinnoi näitä kahta palvelua, jotka ovat vielä beta-vaiheessa.

Tältä näyttää EU:n uusi sosiaalinen verkosto. Sen nimi on EU Voice, ja se on vielä testivaiheessa.
© EDPSEU Voice – Euroopan vastaus Twitterille
EU-Voice muistuttaa eniten Twitteriä.
EDPS-palvelu on joka tapauksessa "mikrobloggaustyökalu". Kuten yllä olevasta kuvasta näkyy, palvelu on jaettu eri alaryhmiin.
EU Voicen käyttäjät voivat luoda uusia ryhmiä ja aiheita itse. Aluksi EU-henkilöstö testaa uutta verkkoa. Tavallisena EU-kansalaisena et voi osallistua aktiivisesti, mutta voit kuitenkin seurata sitä sivusta.
Löydät EU Voicen tästä linkistä.

Tältä näyttää EU:n uusi videopalvelu. Sen nimi on EU Video.
© EDPSEU-video – Euroopan YouTube
Palvelu muistuttaaa eniten YouTubea, mutta siinä on hieman rajoitetumpi valikoima videoaiheita.
Kaikki videot käsittelevät tietosuojaa, digitaalista yksityisyyttä ja monia muita EU:n internetiin liittyviä kysymyksiä, ja ne on ilmeisesti suunnattu ensisijaisesti asiantuntijoille ja poliittisille päättäjille.
EU Video löytyy tästä linkistä.
Yksityisyys uusien medioiden keskipisteessä
Vaikka kaksi sosiaalista verkostoa eivät ensiksi näytä kovin houkuttelevilta tavallisille kansalaisille, taustalla on kunnianhimoisia tavoitteita.
Lehdistötiedotteessa Euroopan tietosuojavaltuutettu kirjoittaa, että EU Voice ja EU Video olisi nähtävä ensimmäisinä askelina kohti uudenlaista sosiaalista verkostoa, joka ei sisällä mainoksia, ei ole kaupallinen ja joka ei kerää tietoja käyttäjistä.
> Lue myös: EU laittaa lopun Applen lightning-liitännälle – nyt kaikessa pitää olla USB-C
EU Trumpin jalanjäljissä
Uudesta EU Voice -yhteisöpalvelusta vastaava ohjelma on nimeltään Mastadont. Se on avoimen lähdekoodin ohjelmisto, jota teoriassa kuka tahansa voi käyttää sosiaalisen verkoston luomiseen ja pienten viestien kirjoittamiseen.
Jos nimi Mastadont kuulostaa tutulle, se voi johtua siitä, että se on järjestelmä, jota Donald Trump käyttää uudessa sosiaalisessa verkostossaan, Truth Socialissa.
Trump on luonut Truth Socialin sen jälkeen, kun hänet estettiin vuonna 2021 sekä Facebookissa että Twitterissä, mutta uusi verkosto ei ole juurikaan saavuttanut odotettua suosiota.
> Lue myös: Huijarit sosiaalisessa mediassa