Sosiaalinen media Bluesky on noussut pikavauhtia täysin tuntemattomasta kaikkien huulille.
Miljoonat ovat siirtyneet Elon Muskin sosiaalisesta verkostosta X:stä (entinen Twitter) Bluesky Socialiin tai ainakin käyttävät sitä X:n ja Facebookin kaltaisten vakiintuneiden palvelujen täydentäjänä.
Mikä on Bluesky? Miten palvelu ilmestyi niin yhtäkkiä? Entä miksi ihmiset vaihtavat pois X:stä?
Tässä artikkelissa vastaamme näihin ja muihin keskeisiin kysymyksiin Blyeskystä. Kerromme myös, miten Bluesky Socialiin saa perustettua tilin niin, että palvelun käyttö voidaan aloittaa.
Mikä on Bluesky?
Bluesky on sosiaalinen verkosto, joka muistuttaa hyvin paljon Twitteriä, X:ää ja Threadsia. Blueskyssä voit kirjoittaa lyhyitä viestejä, jakaa valokuvia ja videoita, vastata viesteihin ja jakaa muiden ihmisten sisältöä samaan tapaan kuin muilla sosiaalisen median alustoilla.
Suuri ero Blueskyn ja X:n, Twitterin ja Facebookin välillä on se, että Blueskyssä ei ole mainoksia. Voit myös hallita algoritmia ja nähdä haluamaasi sisältöä.
Bluesky on ollut olemassa vuodesta 2019 lähtien, mutta se lähti toden teolla kasvamaan syksyllä 2024, kun sen seuraajamäärät paisuivat räjähdysmäisesti Yhdysvaltain vaalien seurauksena.
Blueskyn saa sovelluksena Android-laitteille sekä IOS-järjestelmään eli iPhonelle. Voit käyttää sitä myös suoraan tietokoneen selaimella.
Kuka omistaa Blueskyn?
Blueskyn omistaa Bluesky Social PBC, joka on niin sanottu Public Benefit Corporation. Tässä ainutlaatuisessa amerikkalaisessa yritysrakenteessa yhdistyvät kaupallinen tarkoitus ja pyrkimys hyödyttää koko yhteiskuntaa.
Bluesky Social PBC:tä johtaa Jantian ”Jay” Graber, joka on 33-vuotias ohjelmistoinsinööri Oklahomasta. Hän on toiminut Blueskyn toimitusjohtajana vuodesta 2021.
Bluesky aloitti alun perin Twitterin alaisena kehitysprojektina vuonna 2019, mutta on sittemmin kehittynyt itsenäiseksi palveluksi ja suoraksi kilpailijaksi Elon Muskin alustalle X (jonka nimi oli Twitter ennen kuin Musk otti sen haltuunsa).
Kuinka moni käyttää Bluesky Socialia?
Blueskyn räjähdysmäinen kasvu lähti toden teolla käyntiin marraskuussa 2024, mikä johtui osittain Elon Muskin tuesta Donald Trumpin presidenttiehdokkuudelle.
Vain yhdessä päivässä Bluesky sai miljoona uutta käyttäjää, ja tätä kirjoitettaessa käyttäjiä on reilusti yli 20 miljoonaa.
Voit seurata Blueskyn kasvua reaaliajassa tästä linkistä. Kasvuvauhti on hurja. Kirjoitushetkellä Bluesky saa yli kuusi uutta käyttäjää sekunnissa – vaikka Yhdysvalloissa on yö.
Vertailun vuoksi mainittakoon, että pääkilpailija X:llä on yli 400 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää.
Mitä yhtäläisyyksiä on palveluissa X ja Bluesky?
Bluesky on sosiaalinen palvelu, jossa ihmiset kommunikoivat toistensa kanssa viesteillä. Ne muistuttavat X:n twiittejä tai Facebookin viestejä. Blueskyn viesti voi sisältää tekstiä, kuvia ja videoita – aivan kuten muillakin sosiaalisen median alustoilla.
Bluesky on visuaalisesti hyvin samankaltainen kuin X (Twitter). Se näkyy selvästi alla olevassa kuvassa, jossa on Blueskyn käyttöliittymässä selaimessa.
Ensisilmäyksellä on vaikea erottaa Bluesky ja X toisistaan. Viestit näkyvät keskellä olevassa sarakkeessa, ja vasemmassa sarakkeessa olevasta valikosta pääset hakuun, ilmoituksiin, profiilitietoihin ja niin edelleen.
Voit myös luoda Bluesky Socialiin julkaisun samalla tavalla kuin twiitin X:ssä. Viestintä tapahtuu myös viestiketjuissa, jotka saatat tuntea X:stä. Aivan kuten X:ssä, sinulla on seuraajia, jotka tilaavat viestejäsi.
Miten Bluesky eroaa X:stä?
Monet näkevät Blueskyn menestyksen protestina Donald Trumpia, Elon Muskia ja X:n vastakkainasettelevaa keskustelutyyliä vastaan, mutta Blueskyn suosioon on muitakin syitä.
Ensinnäkin Bluesky on mainokseton ja on luvannut pysyä sellaisena.
Toiseksi Bluesky haluaa helpottaa käyttäjien mahdollisuuksia valvoa algoritmia, jotta käyttäjä saa haluamaansa sisältöä – eikä sitä, mitä algoritmin ja mainosten mielestä hänen pitäisi nähdä.
Lisäksi Blueskystä ei ole olemassa premium-versiota, joka olisi samanlainen kuin X:n sininen valintamerkki. Tämä tarkoittaa, että kaikki Blueskyn käyttäjät näkevät postaukset yhtä lailla. Vaikka Bluesky työstää premium-versiota, se tarjoaa ensisijaisesti enemmän mukautusmahdollisuuksia ja esimerkiksi korkearesoluutioisia videoita.
Laadi Blueskyn käyttäjätili
Jos haluat itsekin hypätä Blueskyn kelkkaan, voit luoda Bluesky-profiilin tästä linkistä.
Valitset Sign Up ja anna tietosi. Sinun on myös lisättävä profiiliteksti ja mahdollisesti profiilikuva.
Sitten olet valmis jakamaan ajatuksesi New Post-painikkeella.
Mikä on Blueskyn aloituspaketti?
Yksi syy Blueskyn räjähdysmäiseen kasvuun ovat niin sanotut aloituspaketit.
Kuka tahansa voi luoda henkilökohtaisen aloituspaketin, joka on lähinnä luettelo niistä Blueskyn henkilöistä, joista hän pitää. Voit jakaa paketin ystävillesi Facebookissa tai seuraajillesi X:ssä ja kutsua heidät liittymään uuteen alustaan.
Lue täältä, miten aloituspaketti kootaan (englanniksi).
X:ää on haastettu ennenkin
Suuri kysymys kuuluu, onko Bluesky pelkkä tähdenlento vai vakava kilpailija jättiläisille Facebookille, X:lle ja Threadsille.
Seuraamme tätä tiiviisti lähikuukausina.
Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun jättiläiset haastetaan. Lue artikkelimme päiväperho Mastodonista tai tutustu Twitterin kilpailijaan Threadsiin.