Kun matkapuhelimesi näyttö hajoaa, sen kanssa on mentävä korjaamolle. Se on jo sinänsä ärsyttävää, mutta joskus harmitus vain kasvaa perillä. Huollossa käy ehkä ilmi, ettei rikkoutunutta näyttöä – tai muuta tärkeää osaa – voi vaihtaa lainkaan.
Saattaa jopa käydä niin, että joudut ostamaan uuden laitteen. Jälkimmäinen voi olla välttämätöntä, jos valmistaja ei tarjoa toivottuja vaihtoehtoja vaurion korjaamiseksi.
Kysymys kuuluukin, mitkä yritykset tekevät eniten töitä sen eteen, että niiden tuotteet olisivat korjattavissa? Vastaus tulee tässä.
Yhdysvaltalaisen Education PIRG Fundin vuosittain tekemässä tutkimuksessa selvitetään, kuinka vakavasti maailman suurimmat tietokone- ja matkapuhelinvalmistajat suhtautuvat kännyköiden ja tietokoneiden korjausmahdollisuuksiin.
Miten yritykset arvioitiin?
EU ja teknologiateollisuus keskittyvät yhä enemmän kestävyyteen. Yksi keskeisistä kysymyksistä on se, kuinka usein kuluttajat joutuvat ostamaan uusia laitteita sen sijaan, että he käyttäisivät uudelleen tai korjaisivat aiempia laitteita.
EU käyttää niin sanottua korjauskelpoisuuden pistemäärää, joka tarkoittaa korjauskelpoisuusluokkaa. Tähän sisältyy se, miten helposti laitteet voidaan purkaa ja miten helposti varaosia on saatavilla.
Näitä kriteerejä käytettiin tutkimuksessa, jonka voit lukea kokonaisuudessaan täältä.
Parhaat puhelinmerkit korjatessa
Tutkimuksessa oli kaksi erillistä luokkaa tietokoneille ja matkapuhelimille.
Matkapuhelinkategoriassa Apple, Motorola, Google ja Samsung ottivat mittaa toisistaan, ja Google sekä Apple jakoivat kokonaiskilpailun voiton.
Applea kehuttiin tutkimuksessa siitä, että se on parantanut merkittävästi iPhonen korjausmahdollisuuksia. Viimeisellä sijalla oli Samsung.
Helpoiten korjattavat tietokoneet
Kannettavien tietokoneiden luokassa tarkasteltiin kahdeksaa yritystä, jotka olivat Asus, Acer, Microsoft, HP, Lenovo, Dell, Samsung ja Apple.
Lenovo ei toimittanut vaadittuja asiakirjoja, ja siksi se sai alimman arvosanan F.
Tietokoneiden ykkössijan sai Asus, ja seuraavilla sijoilla olivat Acer, Dell, Microsoft, Samsung ja HP.
Apple viimeisellä sijalla
Vaikka Applea kehuttiin tutkimuksessa sen ponnisteluista puhelinrintamalla, merkki päätyi tietokoneita tarkastellessa viimeiselle sijalle.
Toisin sanoen Mac Minin tai MacBookin korjaaminen tai päivittäminen ei ole helppoa.
Yleisesti ottaen tutkimuksessa todettiin, että lähes kaikki yritykset olivat parantaneet korjausvaihtoehtojaan aiempaan verrattuna. Ainoastaan HP:tä kritisoitiin siitä, että se tarjosi huonompia vaihtoehtoja.