Facebook oli aikoinaan vain paikka, jossa voit pitää yhteyttä vanhoihin luokkatovereihisi, viihdyttää itseäsi pienillä videoilla bussissa istuessasi ja keskustella tuntemattomien ihmisten kanssa kaikesta mahdollisesta neulemalleista politiikkaan.
Nykyään Facebook Inc. on paljon muutakin, sillä se on ostanut valtavan määrän yrityksiä viimeisten 15 vuoden aikana ja laajentanut liiketoimintaansa monille eri toimialoille.
Mainitkaamme vaikkapa Instagram, WhatsApp, Oculus VR, Beluga, Lightbox, CrowdTangle ja Giphy vain muutamana esimerkkinä Facebookin omistamista yrityksistä.
Facebook ei ole enää pelkkä sosiaalinen media, joka yhdistää sinut ja ystäväsi, tuttavasi ja perheesi.
Se on Googlen ja Applen kaltainen monimuotoinen tekniikkayritys, joka tarjoaa laajan valikoiman erilaisia verkkopalveluja, työkaluja, suoratoistopalveluja ja laitteistoja. Lisäksi se tarjoaa tärkeää infrastruktuuriviestintää ihmisille ympäri maailmaa Messengerin ja WhatsAppin muodossa.
LUE MYÖS: Näin poistat Facebook-profiilisi pysyvästi
Sovellus on edelleen nimeltään Facebook
Siksi on järkevää, että Facebook yrityksenä etääntyy sosiaalisesta verkostosta nimeltä Facebook, joka säilyttää nimensä ennallaan.
Google on esimerkiksi tehnyt saman. Google on nykyään vain osa Alphabet Inc. -emoyhtiötä.
Puhelimesi sovellus on siis edelleen nimeltään Facebook, ja kirjoitat edelleen Facebook.com selaimesi osoitekenttään, kun haluat käyttää tätä sosiaalista mediaa tietokoneellasi.
LUE MYÖS: Näin tunnistat väärennetyn Facebook-profiilin
Mutta Facebookin, Instagramin, Messengerin, WhatsAppin ja muut yritykset omistava emoyhtiö on jatkossa nimeltään Meta. Nimenmuutos merkitsee samalla suurta uutta panostusta yritykseltä – niin sanottua metaversumia.
Halu rakentaa digitaalista todellisuutta eli metaversumia
Metaversumi on eräänlainen digitaalinen rinnakkaistodellisuus, jossa ihmiset voivat tavata virtuaalisesti ja esimerkiksi työskennellä yhdessä työpaikalla tai vain tavata ja jutella tai olla yhdessä.

Tässä näkyy Horizon Workrooms -sovellus, jossa voi pitää kokouksen digitaalisesti 3D-avatarien avulla.
© Facebook/MetaKaikki 3D:nä ja mahdollisuus osallistua erityisten virtuaalitodellisuuslasien avulla.
LUE MYÖS: Näin valitset perintöyhteyshenkilön Facebookissa
Facebook on ilmoittanut viimeksi, että yritys palkkaa 10 000 henkilöä uuden metaversumin kehittämiseen, joten Facebook panostaa siihen paljon.
Halu työskennellä muiden teknologiayritysten kanssa
Facebook ei ole ainoa yritys, joka työskentelee metaversumin parissa. Facebook on ilmoittanut, että myös muiden teknologiayhtiöiden pitää suunnitelman mukaan edistää digitaalista todellisuutta pitkällä aikavälillä.
Voit esimerkiksi pitää virtuaalikokouksen ja käyttää Google Drivessa olevia tiedostojasi, samalla kun tarkastelet valokuvia esimerkiksi Dropboxissa ja etsit yhteystietojasi Messengeristä.
Emme kuitenkaan vielä tiedä, miltä metaversumit näyttävät ja miten ne toimivat käytännössä.
Osoitteesta www.meta.com voit lukea lisää suunnitelmista.