Curlingjää ei ole enää vain ihmisen pelikenttä, kun curlingbotti Curly liukuu jäälle.

Tekoäly liukuu jäälle

Tekoälylle on opetettu curling-peli. Älykäs robotti on havainnoinut pelattuja curling-otteluita ja opetellut asettamaan kivet mahdollisimman tehokkaasti.

maanantai 19. lokakuuta 2020 teksti S. Nielsen


Aatos palaa šakkihetkeen vuonna 2017, kun Googlen tekoäly AlphaZero murskasi maailman parhaan šakkiohjelman.

Valmista tuli vain muutaman tunnin opettelun jälkeen. Vähän myöhemmin Google Deepmindin AlphaGo Zero päihitti maailman parhaat go-lautapelissä.

Oppivat tekoälyt ovat jo pitkän aikaa olleet ylivoimaisia lautapeleissä, joissa pelataan täsmällisten ja tarkkojen sääntöjen mukaan. 

Ihmisen tietotason hetkessä omaksuneet AlphaZeron kaltaiset algoritmit ovat tähän asti kuitenkin välttäneet pelikenttiä, joilla tarvitaan fyysistä panostusta.

> Lue myös: Supertietokoneiden ykkönen Japanista

Tekoäly liukuu jäälle

Nyt tekoäly on kuitenkin liukunut curling-jäälle ja päihittänyt lihaa ja verta olevat osaajat.

Curling-robotissa jyllää eteläkorealaisen yliopiston Korea Universityn ja Berliinin teknillisen yliopiston tutkijoiden kehittämä algoritmi.

Curlingista puhutaan usein šakkina jäällä, mikä osaltaan selittää sitä, miksi tekoäly on tässäkin lajissa niin hyvä.

Curly-botissa on huomioitu myös lajin fyysinen ulottuvuus. 

> Lue myös: Deepfake: Tekoäly saa kuvan kasvot puhumaan

Curling-robotti Curly

Curly on tekoälyllä varustettu robotti, joka koostuu kahdesta osasta. 

Toinen toimii kapteenina, joka kohdistaa kiven, ja toinen on heittäjä, joka lähettää kiven matkaan.

Curly liikkuu pyörillä ja laittaa kiveen kierteen hihnapyörien avulla. Robotti seuraa kahdella kameralla pelialuetta ja kiven kulkua.

Curly on opetellut pelin havainnoimalla oikeita curling-otteluita. Alla olevalta videolta näkee, kuinka hyvin Curly pelaa.

Curly pelaa melkein kuin ihminen, paitsi että botti on parempi. 

Curly pelasi eteläkorealaisia ammattilaisjoukkueita vastaan ja voitti neljästä pelatusta ottelusta kolme.

Robotin vahvuus verrattuna edeltäviin tekoälyratkaisuihin on sen kyky yhdistää pelikentän fyysinen ympäristö pelistä oppimaansa teoreettiseen tietoon.

Uuden aluevaltauksen uskotaan auttavan ja parantavan tekoälyn käyttöä monimutkaisissa tilanteissa.


Ehkä sinua kiinnostaa...