Jos käytät Chromecast-laitetta elokuvien, tv-ohjelmien ja sarjojen suoratoistoon, olet ehkä kohdannut teknisiä ongelmia. Maaliskuun 9. päivästä lähtien Googlen suoratoistolaitteissa on ollut paljon pulmia ympäri maailmaa.
Erityisesti laitteiden todennuksessa on ollut ongelmia, kun sillä on yritetty toistaa videota tai ääntä. Näytölle ilmestyy virheilmoitus, jossa on teksti ”Untrusted device” (epäluotettava laite) ja selitys, jonka mukaan virhe voi johtua vanhentuneesta laiteohjelmistosta – eli ajurista, joka ohjaa laitetta.
Google ilmoittaa olevansa tietoinen ongelmasta ja työskentelevänsä ratkaisun saamiseksi.
Sillä välin kannattaa välttää yhtä asiaa, jos kaatuilu vaivaa Chromecastia.
Näissä malleissa on ongelmia
Mikäli Chromecast-laitteesi kanssa on ongelmia juuri nyt, vika ei ole verkossa tai televisiossasi – vika on itse Chromecast-laitteessa.
Juuri nyt ongelmia on toisen sukupolven Chromecastissa ja Chromecast Audiossa. Kun yrität suoratoistaa jotain, saat viestin, ettei laitetta ole hyväksytty.
Lisäksi laitteisiin ei pääse käsiksi puhelimen Google Home -sovelluksen kautta, mikä on normaalisti mahdollista.
Ongelman mahdollinen syy
Virallista selitystä sille, miksi toisen sukupolven Chromecast- ja Chromecast Audio -laitteet eivät toimi, ei ole saatu. Molemmat mallit ovat jo kymmenen vuotta vanhoja, joten se voi hyvinkin olla selitys pulmiin.
Chromecast-laitteet on varustettu tietoturvasertifikaateilla, jotka takaavat turvallisen yhteyden Googlen palvelimiin. Kyseisten laitteiden varmenteiden voimassaolo päättyi tiettävästi 9. maaliskuuta 2025 eli päivänä, jolloin virheet havaittiin ensimmäisen kerran. Siksi varmenteiden voimassaolon päättyminen on todennäköisin selitys.
On syytä huomata, että elokuussa 2024 Google lopetti virallisesti Chromecast-tuotesarjan ja esitteli sen korvaavan Google TV Streamerin. Google lupasi silti jatkaa ohjelmisto- ja tietoturvapäivitysten toimittamista uusimmille Chromecast-laitteille syyskuuhun 2025 asti.
Google pyytää odottamaan ratkaisua
Jos virhe vaikuttaa Chromecastiin, on ymmärrettävää, että haluat löytää keinon sen korjaamiseen. Useat käyttäjät ovat kokeilleet erilaisia menetelmiä saadakseen laitteensa jälleen toimimaan.
Jotkut ovat vaihtaneet puhelimensa päivämäärän aikaan ennen 9. maaliskuuta 2025 ja yrittäneet sitten vahvistaa Chromecastinsa uudelleen, kun taas toiset ovat kokeilleet laitteen tehdasasetusten palauttamista.
Mikään näistä menetelmistä ei kuitenkaan ole osoittautunut toimivaksi, ja Google kehottaakin käyttäjiä välttämään laitteidensa nollaamista. Sen sijaan Googlen viesti on, että kannattaa olla kärsivällinen ja odottaa, että yhtiö itse löytää ratkaisun.