Kolme varmaa huijausmainoksen merkkiä

Huijarit yrittävät petkuttaa sinua Googlen hakutuloksissa. Vältä ansaan lankeaminen.

Jotkut Google-mainokset ovat suoranaisia huijauksia.

Ole varovainen ennen kuin napsautat mainoksia Googlen hakukoneessa.

© Shutterstock/Dragos Asaftei

Viime vuonna on yleistynyt uusi ja uhkaava petostyyppi. Hakkerit ja verkkorikolliset ovat löytäneet uuden ja valitettavasti varsin näppärän tavan tunkeutua tietokoneeseesi.

LUE MYÖS: Arc-selaimen mainokset Googlessa saastuttavat tietokoneesi haittaohjelmilla

Menetelmänä on saastuttaa Googlen hakutulosten lukuisat mainokset ja saada ne näyttämään silti oikeilta mainoksilta. Yleensä mainokset ovat suurten ja hyvämaineisten yritysten ja ohjelmien, kuten YouTuben, Arc-selaimen ja Amazonin mainontaa.

Kun käyttäjät näkevät jonkin mainoksen Googlen hakutuloksissa, voi olla mahdotonta erottaa aitoa mainosta väärennetystä, joka saattaa sisältää haittaohjelmia.

Huijarien ovela keino

Viime vuoden aikana useat yritykset ja palvelut ovat joutuneet alttiiksi tämäntyyppisille petoksille. Niissä on käytetty myös uutta Arc-selainta, josta on tullut erittäin suosittu.

LUE MYÖS: Nämä selaimet suojaavat yksityisyyttäsi

Huijarit loivat väärennettyjä mainoksia, jotka houkuttelivat käyttäjät verkkosivustolle. Se näytti aidolta, mutta koneeseen latautuikin haittaohjelma suositun selaimen sijasta. Olemme aiemmin kirjoittaneet huijauksesta tässä jutussa.

Huijausmainos Googlessa

Tämä YouTuben mainos näyttää aidolta mutta todellisuudessa se on huijaus, jossa tietokoneellesi asennetaan haittaohjelmia.

© Bleeping Computer

Slackia, Dashlanea, Malwarebytesia, Audacityä, μTorrentia, OBS:ää, YouTubea, Ringiä, AnyDeskiä, Libre Officea, Teamvieweria ja Thunderbirdiä on myös käytetty "syötteinä" huijauksessa.

LUE MYÖS: Tämän vuoksi kannattaa harkita Bingin käyttöä

Vaikka Google on tietoinen huijauksista, niin niitä on vaikea estää kokonaan. Googlen mukaan tämä johtuu siitä, että huijauksen takana olevat henkilöt perustavat tuhansia väärennettyjä tilejä ja käyttävät niin sanottua ”cloakingia". Se on tekniikka, jossa näytetään erilaisia sivuja tai sisältöä sen mukaan, kuka kävijä on.

Siksi mainos näyttää siltä, että se on peräisin esimerkiksi YouTube.com-sivustolta ja lähettäjänä on Google, vaikka todellisuus on täysin toinen.

Etsi näitä merkkejä

Vaikka väärennettyjen mainosten havaitseminen on erittäin vaikeaa, on olemassa muutamia vinkkejä, jotka kannattaa pitää mielessä. Varsinkin, jos sinusta tuntuu, että jokin ei ole niin kuin pitäisi. Silloin kannattaa etsiä seuraavia asioita: