Avaa PDF-tiedostoja tietokoneella
Avaa PDF-tiedostot tietokoneella:

PDF-asiakirjat avaavan oletusohjelman muuttaminen Windowsissa on helppoa.

© Shutterstock

Näin vaihdat PDF-lukuohjelman Windowsissa

Jos olet ladannut uuden ohjelman PDF-tiedostojen lukemiseen, ohjelmaa ei välttämättä käytetä automaattisesti PDF-lukuohjelmana.

perjantai 10. helmikuuta 2023 teksti M. Lorentsen

Kun avaat PDF-tiedoston, asiakirja avataan oletuksena Windowsissa määritetyssä ohjelmassa. Yleensä oletuksena on Microsoft Edge -selain, mutta se ei ole paras ohjelma PDF-tiedostojen lukemiseen.

Olet saattanut ladata ja asentaa toisen ohjelman PDF-tiedostojen lukemiseen, mutta se ei välttämättä tarkoita, että kaikki PDF-asiakirjat avataan automaattisesti tällä ohjelmalla.

Uusi ohjelma täytyy nimittäin määrittää oletukseksi Windowsissa. 

Se on helppoa, ja tässä artikkelissa näytämme, miten PDF-lukuohjelma vaihdetaan sekä Windows 10:ssä että Windows 11:ssä.

Kaksi hyvää ohjelmaa PDF-tiedostojen lukemiseen (ja työstämiseen) ovat Adobe Acrobat Reader ja SwifDoo, jotka löytyvät verkkosivustomme Etunurkasta.

LUE MYÖS: Älä koskaan avaa tuntemattomien lähettäjien PDF-tiedostoja

Vaihda PDF-lukuohjelmaa Windows 10:ssä

Lähtökohtaisesti Microsoftin oma Microsoft Edge -selain avaa PDF-asiakirjat Windows 10:ssä. Jos haluat käyttää tähän toista ohjelmaa, muuta oletussovellusten asetuksia.

Toimi näin:

  1. Napsauta Windowsin aloituspainiketta.
  2. Valitse Asetukset kohdevalikosta.
  3. Napsauta kohtaa Sovellukset.
  4. Napsauta vasemmassa reunassa kohtaa Oletussovellukset.
  5. Napsauta Valitse oletussovellukset tiedostotyypin mukaan.
  6. Vieritä alas kohtaan .pdf ja napsauta valittua oletusohjelmaa.
  7. Valitse uusi ohjelma ohjelmaluettelosta.

Jatkossa PDF-asiakirjat avautuvat automaattisesti valitussa ohjelmassa.

LUE MYÖS: Näin käännät PDF-asiakirjan

Vaihda PDF-lukuohjelma Windows 11:ssä

Siirry Windows 11:ssä sovellusten asetuksiin ja valitse oletussovellusten alakategoria. Tässä voit helposti poistaa Microsoft Edge -selaimen Windowsin automaattisen PDF-lukijan paikalta ja valita toisen ohjelman.

Se tehdään seuraavasti:

  1. Napsauta ensin aloituspainiketta Windowsissa.
  2. Napsauta valikon kohtaa Asetukset.
  3. Vasemmalla näet yhteenvedon asetuksista. Valitse Sovellukset.
  4. Napsauta alakategoriaa Oletussovellukset.
  5. Kirjoita pdf ylhäällä kohtaan Määritä tiedostotyyppin tai linkkityypin oletusarvo.
  6. Napsauta .pdf-hakutulosta.
  7. Napsauta Microsoft Edge.
  8. Napsauta avautuvassa ikkunassa Vaihda siitä huolimatta.
  9. Valitse haluttu ohjelma luettelosta ja napsauta lopuksi Aseta oletukseksi.

Valittu ohjelma on nyt PDF-lukuohjelmana Windows 11:ssä.

LUE MYÖS: Muunna pdf-tiedosto helposti Word-asiakirjaksi

Ehkä sinua kiinnostaa...