Google alkaa veloittaa tekoälyn laatimista hakutuloksista

Maksuton hakukone ei ole enää itsestäänselvyys. Pian saatat joutua raottamaan kukkaroa, jos haluat hyötyä Googlen tekoälyhausta.

Google aikoo veloittaa tekoälyn laatimista hakutuloksista

Google-haut ovat olleet ilmaisia siitä lähtien, kun yhtiö lanseerasi hakukoneen vuonna 1997. Tulevaisuudessa saatat kuitenkin joutua maksamaan voidaksesi käyttää kehittyneitä tekoälyhakuja.

© Shutterstock

Jotkut asiat elämässä ovat ilmaisia – ja yksi niistä on internetistä hakeminen. Näin on ainakin ollut siitä lähtien, kun Googlen hakukone lanseerattiin vuonna 1997.

Kun avaat yhtä lailla ilmaisen selaimesi, voit hakea ilmaiseksi verkosta juuri sitä, mitä milloinkin etsit.

Kaikilla internetyhteyttä käyttävillä on ollut yhtäläiset mahdollisuudet löytää faktoja verkosta. Nyt on ehkä aika miettiä tätä totuutta uudelleen. Vihjeitä siitä, että Google muuttaa periaatettaan, on ilmassa.

Google aikoo nimittäin ryhtyä perimään maksua tekoälyhauista.

Lue myös: Sivupaneelin haku helpottaa Google-hakujasi

Millainen on tekoälyllä avustettu haku?

Tavallisesti verkosta hakiessa kirjoitat hakulausekkeen esimerkiksi Googleen ja saat luettelon hakutuloksista, jotka hakukone katsoo sinulle sopivimmiksi. Kun teet tekoälyhakua, sinun on muotoiltava sen sijaan komento tai kysymys – niin sanottu kehote – chattibotille, joka sitten antaa hyvin muotoillun vastauksen dialogin muodossa.

Tämän jälkeen voit esittää lisää kysymyksiä tai muokata kysymystäsi ja tarkentaa sitä, kunnes saat tyydyttävän vastauksen ja tarpeeksi tietoa aiheesta.

> Lue myös: Laadi tehokas kehote tekoälylle

Kehote sekä Google Geminin vastaus

Tässä on esimerkki tekoälyn vastauksesta Google Gemini -hakukyselyyn. Tällaisista tuloksista meidän on ehkä tulevaisuudessa maksettava.

© Google Gemini/KotiMikro

Google haluaa maksun tekoälyn hyödyntämisestä

Googlen tekoälyn käytöstä maksamisessa ei sinänsä ole mitään uutta.

Jo tämän vuoden helmikuussa Google esitteli Gemini-maksupalvelunsa. Gemini on Googlen chattibotin nimi. Se tunnettiin aiemmin nimellä Bard, ja palvelu kilpailee ChatGPT:n ja Microsoftin Copilotin kanssa

Googlen blogissa kuvattujen suunnitelmien mukaan 20 dollarin kuukausimaksulla saa käyttöönsä laajennetut tekoälytyökalut Google Docsissa ja Gmailissa.

Sähköpostiin ja tekstinkäsittelyyn käytettävä versio on nimeltään Gemini Ultra 1.0, ja maksullinen tuote on nimeltään Gemini Advanced. Se on tällä hetkellä käytössä vain englanniksi, eikä sitä voi vielä käyttää Suomessa.

Gemini on julkaistu myös maksuttomana sovelluksena, mutta sekään versio ei ole vielä tarjolla suomalaisille kuluttajille.

Lue myös: Microsoft Copilot: Kaikki oleellinen Microsoftin tekoälystä

Premium-tilaus hakemiseen

Nyt tihkuu uutisia Googlen suunnitelmista tehdä tekoälyllä rahaa.

Amerikkalainen hakujätti on ilmoittanut suunnitelmista sisällyttää tekoälyhaku osaksi maksullista tilausta.

Paljastuksen takana on Financial Times, mutta Google ei ole virallisesti vahvistanut tietoa.

Financial Timesin mukaan Google aikoo ryhtyä perimään käyttäjiltä maksua kehittyneimmistä tekoälyhaun muodoista. Arvostettu media kertoi tässä artikkelissa (vaatii ilmaisen rekisteröitymisen), että Google tekee tekoälyhausta pian osan maksullista tuotettaan Gemini Advanced.

Artikkeli perustuu kolmen nimettömän Googlen työntekijän haastatteluihin. He työskentelevät uuden tuotteen parissa.

Toisin sanoen Googlen suunnitelmat tarkoittavat sitä, että tulevaisuudessa käyttäjät jakautuvat kahteen ryhmään: niihin, joilla on pääsy perinteiseen hakuun (ja ehkä riisuttuun tekoälyhakuun) ja muihin, jotka maksavat laajennetusta hakuoikeudesta.

Lue myös: Googlen hakukone: 3 kätevää vinkkiä, joita et (ehkä) tunne

Google menettää mainostuloja

Google itse ei ole vahvistanut Financial Timesin kuvailemia suunnitelmia, eikä ole tietoa siitä, millainen uusi tilausmalla tarkalleen ottaen olisi.

Jotkut saattavat kyseenalaistaa Googlen tarpeen periä maksua hausta. Vuonna 2023 Googlen haut tuottivat 175 miljardin dollarin mainostulot. Se on yli puolet Googlen vuotuisista kokonaistuloista.

Itse asiassa Googlen uusiin aloitteisiin saattaa kuitenkin vaikuttaa maksutulojen väheneminen. Chattibottien (pitkät) vastaukset hakuihin kun tarjoavat Googlelle vähemmän mahdollisuuksia lisätä kannattavia mainoslinkkejä hakutuloksiin.

Lue myös: Valitse nyt älypuhelimen oletusselain ja hakukone