Google Chrome
Google Chrome.

Kohta Google Chromessa ei tarvitse sietää hitaasti latautuvia mainoksia.

© Shutterstock

Google torppaa hitaat mainokset

Google alkaa torjua mainoksia, jotka vievät paljon tilaa ja joiden lataaminen kestää kauan.

keskiviikko 20. toukokuuta 2020 teksti M. Lorentsen


Sivustoilla pyörivät mainokset käyvät helposti tunteisiin.

Joillain sivustoilla mainosvideo hyökyy päälle automaattisesti, jotkut mainokset peittävät kolmanneksen näyttöalasta ja latautuvat yhtä nopeasti kuin etana kulkee polun poikki.

Mainosten lataamisen tuskallinen odottelu on näillä näkymin kuitenkin pian historiaa.

Google lukee nimittäin lakia mainostajille ja ryhtyy torjumaan hitaasti lataavia mainoksia.

Google on jo aiemmin pannut mainoksia ruotuun ja antanut kenkää kehnoille mainoksille. Lue lisää täältä.

Säästää kallisarvoista dataa

Googlen projektin ansiosta käyttäjä välttyy raskailta mainoksilta, kun selaimena on Google Chrome. Tästä voi olla paljon hyötyä käytetystä laitteesta riippuen, sillä mainokset ovat helposti varsinaisia resurssisyöppöjä.

Raskas, hitaasti latautuva mainos ei pelkästään ärsytä, vaan se haukkaa myös siivun datapaketista ja kuluttaa puhelimen akkua.

Tietokoneessa voi puolestaan suoritin kuormittua mainoksen odottelusta, joten Googlen hanke on tervetullut uudistus.

LUE MYÖS: Pian pääset eroon nettivideoiden mainoksista

Estetty mainos Google Chromessa
Estetty mainos.

Tältä näyttää, kun Google on torjunut ylipitkän mainoksen.

© Google

Näin Google torjuu mainoksia

Google torjuu jatkossa hitaat mainokset parantaakseen netin käyttökokemusta.

Hakujätti aloitti jo vuoden 2019 puolivälissä kehittämään toimintoa, joka liittyy oleellisesti kuormittavien mainosten karsimiseen.

Googlen kehittämä järjestelmä tunnistaa automaattisesti raskaan mainoksen tutkimalla, kuinka kauan se esiintyy näytöllä ja kuluttaako se yli neljä megatavua verkkodataa.

Raskaiden mainosten katoamista pitää odotella vielä tovi, sillä Google kertoo ottavansa uuden torjuntakeinon käyttöön elokuun lopulla. Yhtiö haluaa nataa mainostajille aikaa ottaa käyttöön uudet kokorajoitukset.

LUE MYÖS: Estä Chromea toistamasta videoita automaattisesti


Ehkä sinua kiinnostaa...