Kosketusnäyttö autossa:
Kosketusnäyttö autossa:

Automainoksissa kosketuspaneelit näyttävät käteviltä. Ne eivät kuitenkaan toimi yhtä hyvin todellisuudessa.

Fyysiset painikkeet ovat nopeampia kuin auton näyttö

Monissa uusissa ajoneuvoissa on suuri kosketusnäyttö, jolla voi ohjata lähes mitä tahansa autossa. Mutta haluavatko kuljettajat tätä? Uusi tutkimus herättää siitä epäilyksiä.

tiistai 23. elokuuta 2022 teksti S. Nielsen

Vaikka jokin on teknisesti mahdollista, sitä ei välttämättä tarvitse toteuttaa. 

Tämä on ruotsalaisen autolehden Vi Bilägaren tekemän suuren tutkimuksen johtopäätös.

Lehti on tutkinut kosketusnäytön käyttöä useissa eri autoissa. 

Tutkimuksessa ei pyritty selvittämään, miten näytöt toimivat teknisesti, vaan ennemminkin sitä, miten tavalliset kuljettajat toimivat niiden kanssa. Eikä tulos ollut vakuuttava.

Lue myös: Lue autosi tietoja mekaanikon tapaan OBD-vikakoodinlukijalla

Miten radiokanavaa vaihdetaan?

Testissä oli mukana 11 nykyaikaista autoa, joissa oli kosketusnäyttö, sekä yksinkertainen vanhempi Volvo, jossa oli fyysiset painikkeet. Tutkimuksessa selvisi, että testatuista autoista juuri vanhempi vuoden 2005 Volvo V70 oli ylivoimaisesti nopein ja yksinkertaisin käyttää.

Kaikissa 12 autossa kuljettajaa pyydettiin suorittamaan neljä yksinkertaista tehtävää, kuten vaihtamaan radiokanavaa ja kytkemään ilmastointi päälle (ajettaessa yli 100 km/h). 

Volvo V70:ssä neljän tehtävän suorittamiseen meni vain 10 sekuntia, kun taas hitain malli, MG Marvel R, vaati 45 sekunnin panostuksen kuljettajalta.

Vi Bilägare -lehden mukaan tällaiseen aikaan liittyy jo huomattava turvallisuusriski liikenteessä.

Voit lukea koko tutkimuksen täältä joko ruotsiksi tai englanniksi.

Uusi tutkimus osoittaa, että auton fyysiset painikkeet ovat kosketusnäyttöä turvallisempia.
Uusi tutkimus:

Vi Bilägaren tutkimuksen suurin näyttö oli automallissa MG Marvel R. Se oli myös testin huonoin. (https://www.vibilagare.se)

© Vi Bilägare

Miksi autoissa on näyttöjä?

Vi Bilägare -lehden mukaan kosketusnäyttö on tullut jäädäkseen autoihin huolimatta niiden käytön hitaudesta. 

Tämä ei kuitenkaan ole niinkään sinun kuin autonvalmistajien edun mukaista. 

Näytön vaihtaminen ja päivittäminen on nimittäin paljon helpompaa kuin varaosien säilyttäminen fyysisiä painikkeita varten.

> Lue myös: Näin autosi valvoo sinua

Kosketusnäyttö ei ole menestys myöskään Windowsissa

Kosketusnäytöt eivät ole yleisesti ottaen osoittautuneet odotetuiksi mullistuksiksi. 

Eivät edes tietokonemaailmassa, jossa Windows 10:n niin kutsutun tablettitilan julistettiin olevan merkittävä uutuus järjestelmän julkaisuhetkellä vuonna 2015. 

Windows 11:ssä tilaa ei kuitenkaan enää ole, ja nykyään vain harvat käyttävät tietokonetta muilla kuin tutuilla työkaluilla: hiirellä ja näppäimistöllä.

Ehkä sinua kiinnostaa...