Useimmat kuljettavat elektroniset laitteensa ja mahdolliset vara-akut käsimatkatavarana lentokoneessa.
Yleensä mukana kulkee kameroiden, varavirtalähteiden ja kannettavien tietokoneiden litium-akkuja.
Mutta onko selvää, milloin akku on käsimatkatavaraa ja milloin se kuuluu ruumaan?
Kapasiteetti ratkaisee
Lentoyhtiöt noudattavat yleensä kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA:n suosituksia, joissa akut luokitellaan pieniin, keskikokoisiin ja suuriin.

Akun kapasiteetti ja se, onko akku kiinni laitteessa vai irrallaan ratkaisee sen, kuinka sitä saa kuljettaa lentokoneessa.
© IATAPienien mobiililaitteiden lisäakut, esimerkiksi älypuhelimiin ja taulutietokoneisiin, ovat alle 100 wattitunnin akkuja, jotka voi ottaa lentokoneen matkustamoon.
Tämän koon lisäakut kuuluvat käsimatkatavaran joukkoon, eivätkä ruumaan menevään matkalaukkuun.
Iso akku voi vaatia luvan
Akku, jonka kapasiteetti on 100-160 wattituntia, vaatii kuljetukseen luvan lentoyhtiöltä. Tässä kokoluokassa akkuja saa olla käsimatkatavaroissa kaksi.
Yli 160 wattitunnin akku luokitellaan vaaralliseksi kuljetettavaksi.
Pakkaa lisäakku hyvin
Älä pakkaa puhelinten ja kannettavien tietokoneiden vara-akkuja ruumaan menevään matkalaukkuun, sillä siellä ne ovat paloturvallisuusriski.
Varmista, että käsimatkatavaroiden joukossa oleva lisäakku ei voi mennä oikosulkuun. Laita akku muovipussiin tai käytä akun alkuperäistä pakkausta.
Lue myös parhaat kikat, joiden avulla saat kuvauskalustosi turvallisesti matkaan – ja vielä takaisin.