Autojen tietokoneistuminen – Näitä osia et vaihda enää helposti itse

Moni autoilija on todennut: “Eihän näille uusille autoille voi itse tehdä mitään.” Eikä ihme. Autojen tietokoneistuminen on tehnyt monista perinteisistä huolloista ja korjauksista huomattavasti monimutkaisempia. Tässä jutussa katsotaan, mitkä osat eivät enää vaihdu helposti itse.

Jopa mekaanisten osien vaihto voi olla haastavaa

Autojen tietokoneistumisella tarkoitetaan sitä, että lähes kaikki auton toiminnot ovat nykyään ohjattuina sähköisesti. ECU eli moottorinohjausyksikkö hallinnoi moottoria ja muita tärkeitä järjestelmiä. CAN-väylät yhdistävät anturit ja ohjausyksiköt toisiinsa, ja ohjelmistot säätävät, miten auto käyttäytyy. Ennen autot olivat pääasiassa mekaanisia – nyt tietokone hallitsee lähes kaikkea.

Tämä vaikuttaa jopa mekaanisten osien huoltoihin. Esimerkiksi iskunvaimennin on periaatteessa puhdas mekaaninen osa. Mutta jos autossa on sähköisesti säätyvä jousitus, uuden iskunvaimentimen vaihto ei riitä. Se täytyy ohjelmoida auton järjestelmään. Ilman diagnostiikkaa iskunvaimennin ei välttämättä toimi lainkaan tai aiheuttaa vikakoodeja. Uusissa autoissa jopa näennäisen yksinkertainen huolto voi vaatia tarkkaa tietoa ja erikoislaitteita.

Osat voivat vaatia kalibrointia ja ohjelmointia

Kun nykyautoihin iskee ongelma, yhä useammin se ohjataan tietokonediagnostiikkaan pariin arvailujen ja silmämääräisen tutkimisen sijaan. Monet osat, jotka perinteisesti on voinut vaihtaa itse, vaativat nyt ammattilaisen käsittelyä. Yksi esimerkki on akku. Monessa uudessa autossa akun vaihto ei riitä – akku pitää myös rekisteröidä auton järjestelmään, jotta lataus toimii oikein. Ilman tätä akku voi kulua loppuun ennen aikojaan.
Sama juttu valojen kanssa. LED-ajovalot ja valoyksiköt voivat vaatia koodauksen, jotta auto tunnistaa uuden osan. Ei siis onnistu enää pelkällä polttimon vaihdolla niin kuin ennen. Yksi esimerkki on sähköinen seisontajarru, joka on hyvin yleinen uusissa autoissa. Huoltoa varten pitää usein käyttää diagnostiikkalaitetta, jotta jarru saadaan huoltotilaan.

Turboahdin ja moottorin osat ovat vielä monimutkaisempia. Niiden vaihdon jälkeen auto täytyy usein kalibroida ja opettaa uudelleen toimimaan oikein. Koska auton huolto voi olla hankalaa ainakin ilman erikoistyökaluja, esimerkiksi ikäihmisille hyvä lahjaidea voisi olla erikoistyökalut tai vaikka lahjakortti auton huoltoon. Tämä voi olla erityisen mieluinen lahja autoileville eläkeläisille.

Monet osat voi silti yhä vaihtaa itse

Vaikka uudet autot ovat täynnä elektroniikkaa, on onneksi vielä asioita, joita voi tehdä itse ilman huippuluokan laitteita. Pyyhkijänsulkien vaihto on klassinen esimerkki. Helppo, nopea ja onnistuu missä tahansa. Samoin raitisilmasuodattimen vaihto onnistuu useimmissa autoissa ilman työkaluja tai diagnoosia. Myös renkaisiin liittyvät työt, kuten ilmanpaineiden tarkistus ja jopa renkaiden vaihto kesä- ja talvirenkaiden välillä, onnistuvat yhä kotipihassa.

Sopivien varaosien löytäminen on myös helpompaa kuin ennen. Varmin tapa on tilata varaosat rekisterinumerolla netistä. Näin välttyy virheiltä, kun sama automalli voi käyttää eri osia eri vuosimalleissa tai moottoriversioissa. Rekisterinumerolla haku helpottaa löytämään sopivat varaosat tarkasti.

Esimerkiksi Trodo.fi mahdollistaa varaosien, kuten suodattimien ja pyyhkimensulkien, hankkimisen netissä. Trodon verkkokaupassa varaosia voi hakea helposti rekisterinumerolla, mikä tekee sopivan osan löytämisestä nopeaa. Trodo tarjoaa laajan valikoiman varaosia eri automerkeille, joten vaihtoehtoja löytyy varmasti. Tärkeä muistutus kuitenkin kaikille: jarrutyöt, sähkötyöt ja kaikki, mikä liittyy auton turvallisuuteen, kannattaa yleensä suosiolla jättää ammattilaisille.