Tunnista väärennetty mainos verkossa

Internet ja sosiaalinen media ovat täynnä väärennettyjä mainoksia. Ne johtavat huijaussivustoille, jolloin on vaarana menettää sekä henkilötietoja että rahaa. Lue täältä, miten tunnistat nämä vaaralliset mainokset.

Facebookissa, Instagramissa ja X:ssä voi törmätä huijareiden väärentämiin mainoksiin.

Facebookissa, Instagramissa ja X:ssä voi törmätä huijareiden väärentämiin mainoksiin.

© Kotimikro

Jos olet ollut sosiaalisen median sivustoilla, kuten Facebookissa tai X:ssä (entinen Twitter), olet luultavasti nähnyt mainoksia monenmoisista tuotteista.

Useimmat mainokset ovat täysin aitoja ja mainostavat oikeita tuotteita tai palveluita, mutta verkossa on myös paljon väärennettyjä mainoksia.

Viime kuukausina tämä on lisääntynyt sosiaalisessa mediassa, ja erityisesti kryptovaluuttamainoksia on ilmestynyt runsaasti. Nämä mainokset ovat tyypillisesti huijareiden luomia, ja niiden ainoana tarkoituksena on varastaa rahasi.

Mutta mistä tiedät, onko mainos väärennös ja viekö se sinut mahdollisesti huijaussivustolle?

Autamme sinua selvittämään asian paljastamalla tässä artikkelissa seitsemän merkkiä, joita pitää osata varoa, kun näet mainoksen verkossa.

LUE MYÖS: Huijaukset lisääntyvät räjähdysmäisesti: Tunnista kiero sähköposti

1. Mainos on liian hyvä ollakseen totta

Väärennetyissä mainoksissa on lähes aina mielettömän hyvä tarjous.

Kyse voi olla esimerkiksi järjettömän alhaisista hinnoista muuten kalliissa tuotteissa, kuten Ray-Ban-aurinkolaseissa tai iPhoneissa. Toisinaan se voi olla tarjous arvokkaasta kryptovaluutasta.

Huijarit voivat myös esiintyä laillisina yrityksinä ja mainostaa ilmaisia tuotteita.

Kuten sanonta kuuluu: jos tarjous vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se todennäköisesti onkin sitä. Tämä pätee hyvin pitkälti myös väärennettyihin mainoksiin.

Lue myös: Verkko-ostaminen: Näin teet ostoksia turvallisesti verkossa

2. Saat sijoitusvinkkejä

Toimituksessa näemme usein, että sosiaalisessa mediassa esiintyvät väärennetyt mainokset ja uutiset perustuvat eri ihmisten antamiin sijoitusvihjeisiin.

Kyse voi olla esimerkiksi nuoresta henkilöstä, joka on väitetysti sanonut tv-ohjelmassa tienanneensa paljon rahaa lyhyessä ajassa.

Usein huijareiden esimerkkihenkilöt ovat myös tunnettuja ihmisiä. Tällöin huijarit käyttävät tunnettua ja menestynyttä henkilöä houkuttimena saadakseen sinut napsauttamaan linkkiä. Esimerkiksi näyttelijä Ville Haapasaloa on usein lainattu Facebookin väärennetyissä mainoksissa, joissa näyttelijä on muka rikastunut virtuaalivaluutoilla.

Kyseessä on huijaus.

3. Varmista lähettäjä

Tarkista aina mainosten lähettäjä. Jos linkki näyttää oudolta eikä esimerkiksi ala merkeillä "https://", hälytyskellojen pitäisi soida.

Mikäli mainos perustuu uutisartikkeliin, kannattaa tarkistaa tiedotusvälineet, jotka ovat väitetysti uutisoineet mainoksessa mainitusta tuotteesta. Jos tiedotusvälineen nimi kuulostaa keksityltä, kuten Finnish Super News, kyseessä on todennäköisesti huijaus.

Jos lähettäjänä on uskottava media, kuten YLE tai MTV, sinun kannattaa tehdä Google-haku mainoksen medialla ja avainsanoilla. Jos mitään ei löydy, kyseessä on huijaus.

Yleisesti ottaen mainoksen lähettäjä kannattaa tarkistaa Googlellla. Mikäli mainoksen takana on huijausyritys, muut ovat yleensä varoittaneet yrityksestä jo aiemmin.

LUE MYÖS: Tarkista, onko verkkosivusto turvallinen

4. Tarkista kieli

Myös mainoksissa käytetty kieli voi paljastaa, onko kyseessä väärennös. Kirjoitusvirheet ja virheellinen kielioppi voivat paljastaa, että väärennetyn mainoksen tai uutisen takana ovat ulkomaiset huijarit ja että he ovat käyttäneet käännösohjelmia mainoksen laatimiseen.

Hyvin harvojen yritysten mainoksissa on oikeinkirjoitusvirheitä tai kummallisia sanajärjestyksiä. Kun kyseessä on aidon yrityksen mainos, sen on oltava oikeakielinen.

Väärennetyissä mainoksissa huijarit yrittävät usein painostaa sinua ostamaan tuotteen. Jos mainoksessa, joka vaikuttaa jo valmiiksi epäilyttävältä, väitetään vaikkapa ”vain muutama jäljellä" tai "rajoitetun ajan tarjous" tai vastaavaa, niin se on merkki huijauksesta.

LUE MYÖS: Rakkaushuijaukset: Näin sinua saatetaan huijata netissä

5. Etsi varmennusmerkki tai arvosteluja

Facebookissa, Instagramissa ja X:ssä profiilit voidaan vahvistaa profiilin nimen vieressä olevalla varmennusmerkillä. Vaikka tämä ei takaa käytetyn profiilin kunnollisuutta, niin se on silti hyvä merkki siitä, että profiilia käyttävä on rehellinen.

Jos profiilissa ei ole varmennusmerkkiä, on todennäköisempää, että sen takana on huijareita. Mikäli yrityksellä on myös paljon huonoja arvosteluja, siitä kannattaa pysyä kaukana.

Sama pätee, jos mainoksen lähettäjällä on suhteettoman paljon hyviä arvosteluja ja usein aivan samalla tavalla kirjoitettuna. Silloin on mahdollista, että "kehujen" takana ovat botit tai yritys itse.

Voit lukea lisää Facebookin ja Instagramin varmennetuista tileistä – ja siitä, miten voit maksaa sinisestä varmennusmerkistä.

6. Tutki kuvia

Kuten kaikki tiedämme, kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, ja yhdeksän kertaa kymmenestä sosiaalisen median mainoksissa on kuva, logo tai video.

Huijarit osaavat yhä paremmin jäljitellä luotettavien yritysten visuaalista ilmettä, mutta silti logossa tai kuvassa on usein pieniä virheitä, jotka eivät näytä oikealta.

Esimerkiksi fontti voi näyttää hieman erilaiselta kuin yrityksen normaalisti käyttämä fontti. Kuva voi myös näyttää liian muokatulta tai vaikuttaa sopimattomalta suhteessa mainoksen sisältöön.

7. Lue kommentit

Sosiaalisessa mediassa voit aina lukea julkaisun kommentteja, ellei lähettäjä ole päättänyt estää niitä.

Lue siis julkaisun kommentit, jos ihmettelet mainoksen tai artikkelin sisältöä. Muut käyttäjät yleensä varoittavat sinua, jos he tuntevat jonkun huijatun tai ovat itse joutuneet huijareiden ansaan.

Jos et näe lainkaan kommentteja, se voi olla merkki siitä, että huijarit eivät halua kielteistä julkisuutta.

LUE MYÖS: Uusi huijaus: Ole varovainen, kun myyt tavaroitasi verkossa