Microsoft yrittää huijata kokeilemaan Copilot-tekoälyä

Microsoft on alkanut näyttää mainoksia yrityksen omasta Copilot-tekoälystä, kun haet Geminin ja ChatGPT:n kaltaisia kilpailijoita.

Kun Microsoft onnistuu hankkimaan uusia asiakkaita yrityksen CoPilot-tekoälylle, se on yhtiölle silkkaa tienestiä. Siksi Microsoft yrittää suostutella välttämään kilpailevia palveluita.

Kun Microsoft onnistuu hankkimaan uusia asiakkaita yrityksen CoPilot-tekoälylle, se on yhtiölle silkkaa tienestiä. Siksi Microsoft yrittää suostutella välttämään kilpailevia palveluita.

© Shutterstock / Khosro

Sille on syynsä, miksi amerikkalainen Microsoft on maailman kolmen arvokkaimman yrityksen joukossa.

Yksi syy löytyy yrityksen hämmästyttävästä kyvystä tuputtaa tuotteitaan, vaikka sen menetelmät ovat usein kiistanalaisia.

Olemme kirjoittaneet KotiMikro-lehdessä lukemattomia kertoja Microsoftin yhä kekseliäämmistä menetelmistä kahmia lisää asiakkaita. Käytössä on kyseenalainen työkalupakki, joka koostuu usein mainoksista kekseliäissä paikoissa, ehdotuksista Woindowsin aloitusvalikossa ja jopa ovelista ehdotuksista käyttää yrityksen Edge-selainta, kun päivität tietokoneesi.

”Kokeile ensin palvelujamme”

Samoin Microsoft on jo pitkään yrittänyt suostutella käyttämään Edge-selainta, kun haet Chrome-selainta Microsoftin Edge-selaimella tai Bing-hakukoneella.

Siksi yrityksen uusin idea ei olekaan suuri yllätys:

Ulkomaiset tiedotusvälineet osaavat nimittäin jo kertoa, että Microsoft on alkanut käyttää samaa menettelytapaa, kun haet ChatGPT:n, Geminin tai Clauden kaltaisia tekoälypalveluja yrityksen hakukoneella Bingillä.

Sen sijaan, että sinut ohjattaisiin suoraan hakutulokseen, joka vastaa hakemaasi tekoälyä, joissakin tapauksissa Microsoftin Copilot-palvelun mainos sijoitetaan heti hakutulosten alkuun:

Kun käytät Microsoftin hakukonetta Bing ja haet sanaa ”chatgpt”, saatat törmätä hakutuloksissa mainokseen. Se kertoo sinulle Copilotin ylivoimaisuudesta sen sijaan, että ohjaisi sinut suoraan ChatGPT:hen.

Kun käytät Microsoftin hakukonetta Bing ja haet sanaa ”chatgpt”, saatat törmätä hakutuloksissa mainokseen. Se kertoo sinulle Copilotin ylivoimaisuudesta sen sijaan, että ohjaisi sinut suoraan ChatGPT:hen.

© Windowslatest
Voit myös nähdä tällaisia häiritseviä mainoksia, jos haet Googlen tekoälyä Gemini. Jälleen kerran mainos ilmestyy hakutulosten alkuun, ja sen tarkoituksena on taas mainostaa Microsoftin omaa Copilot-palvelua.

Voit myös nähdä tällaisia häiritseviä mainoksia, jos haet Googlen tekoälyä Gemini. Jälleen kerran mainos ilmestyy hakutulosten alkuun, ja sen tarkoituksena on taas mainostaa Microsoftin omaa Copilot-palvelua.

© Windowslatest

Vältä ansaan lankeaminen

Toimituksemme sisäisessä testissä emme ole törmänneet Copilot-mainoksiin, joten ne näyttävät ilmestyvän vain satunnaisesti.

Ulkomailta havaituissa esimerkeissä mainokset löytyvät usein Bing-hakukoneesta eivätkä siis yksinomaan Edge-selaimesta. Siksi sinun on oltava varuillasi riippumatta siitä, mitä selainta käytät.

Turvallisin tapa välttää ovelat mainokset on yksinkertaisesti olla erityisen tarkkaavainen, kun etsit tekoälypalveluita Bingissä. Sen sijaan, että napsautat ensimmäisenä näkyvää hakutulosta, mieti hetki, vastaako se todella etsimääsi.

Samaa varovaisuutta kannattaa noudattaa myös, kun etsit uutta selainta vaihtoehtona Windowsin sisäänrakennetulle Edgelle. Microsoft haluaa nimittäin, että jatkat Edgen käyttöä esimerkiksi Chromen, Firefoxin tai Braven sijaan.

Voit lukea lisää kolmesta tekoälystä, ChatGPT:stä, Gemini:stä ja Copilotista, napsauttamalla alla olevia artikkeleita.