Me kaikki varmaan haluaisimme, että tietokoneen työpöytämme olisi aina hyvässä järjestyksessä. Tämän esteenä on kuitenkin usein kaksi seikkaa: oma laiskuutemme ja Windowsin tekniset rajoitukset. Laiskuus tarkoittaa minun kohdallani sitä, että unohdan yleensä kaikki tiedostot työpöydälle. Jotkut ovat kansioissa ja toiset taas siellä täällä ympäriinsä. Siksi eteeni avautuu joka aamu kuvakkeiden sekamelska, ja se saa minut helposti toivomaan, ettei kuvakkeita näkyisi työpöydällä lainkaan. Kieltämättä tämä kuitenkin vie osan työpöydän tarkoituksesta ja mahdollisuuksista. Sekä Windows 10:ssä että 11:ssä on nimittäin itse asiassa varsin toimiva työpöytä. Se näyttää siistiltä, ja kuvakkeet ovat yleensä hyvin linjassa ja järjestyksessä. Kuvakkeet voi myös lajitella tyypin mukaan. Uskoisin kuitenkin, että aika harvat käyttävät tätä mahdollisuutta. On olemassa monia ohjelmia, joilla voi parantaa Windowsin työpöydän järjestystä, mutta vasta iTop Easy Desktop on sellainen, joka meidän nähdäksemme todella täydentää Windowsin sisäänrakennetuja järjestelyominaisuuksia. Ensinnäkin ohjelmien jakaminen osioihin näyttää hyvältä työpöydällä. Toiseksi iTop Easy Desktop siirtää uudet kuvakkeet automaattisesti oikeisiin osioihin. Kuvatiedostot päätyvät vaivatta valokuvaosioon ja Word- ja Excel-asiakirjat asiakirjojen osioon. Tämä on ylellisyyttä laiskoille työpöydän järjestelijöille. Ahkerammin kuvakkeitaan järjesteleville käyttäjille on lisäksi tarjolla todella paljon mahdollisuuksia muokata ulkoasua, vetää eri osioita paikoilleen ja muokata kuvakkeiden kokoa haluamakseen.
Lehtiversio (PDF)
Lataa artikkeli pdf-muodossa samanlaisena kuin se julkaistiin alunperin KotiMikro -lehdessä.