Google Driven asiakaspalvelua koskevan uuden viestiketjun pitäisi antaa aihetta huoleen, jos käytät Googlen tallennusratkaisua tiedostojesi varmuuskopiointiin.
Kovia kokenut käyttäjä kertoi, että marraskuun lopulla hänen Google Drive -tallennustilansa palasi yhtäkkiä toukokuussa 2023 vallinneeseen tilaan.
Toisin sanoen hänen tallennustilansa on palautunut kuusi kuukautta taaksepäin niihin kansioihin ja tiedostoihin, joita hänellä oli palvelussa tuolloin.
Valitettavasti tämä ei ilmeisesti ole yksittäistapaus.
Samassa viestiketjussa 543 ihmistä on tähän mennessä ilmoittanut, että heillä on täsmälleen sama ongelma.
> Lue myös: Kuinka usein pitää varmuuskopioida?
Varmuuskopioita on ehkä pitänyt palauttaa aiempaan tilanteeseen
Eri ihmiset raportoivat viestiketjussa, että tietoja on kadonnut yhdestä kuukaudesta jopa kuuden kuukauden ajanjaksoon. Tämä voisi viitata siihen, että Googlelle on sattunut jotain, jonka takia yhtiön on täytynyt palauttaa palvelinten varmuuskopiot aiemman ajankohdan tilanteeseen.
Google ei kuitenkaan ole itse ilmoittanut tästä niille, joita asia koskee.
Luonnollisesti kovia kokeneet uhrit ovat varsin turhautuneita.
Eräs heistä kirjoitti maksaneensa uskollisesti Google Drivesta kuukausi toisensa jälkeen, ja sitten hän menetti yhtäkkiä tärkeitä tiedostoja.
Pettymystä aiheutti myös se, että Google ei oma-aloitteisesti ilmoittanut asiakkaille tietojen katoamisesta.
> Lue myös: Tallennustilan hinta Dropbox-, Google Drive- ja OneDrive-palvelussa
Googlen ilmoitus tietojen häviämiestä
Googlen palstalle alun perin viestiketjun luonut henkilö sai yhtiöltä ohjeet yrittää palauttaa kadonneet tiedostot, mutta Googlen omat teknikot ovat toistaiseksi epäonnistuneet kaikissa yrityksissä.
Käyttäjä kertoi viestiketjussa, ettei hänellä ole muita varmuuskopioita ja että kadonneet tiedostot ovat siksi hänelle erittäin arvokkaita.
Google on nyt ilmoittanut, että se pyrkii edelleen selvittämään, mitä käyttäjien tiedostoille tapahtui ja miksi ne ylipäätään katosivat.
Google suosittelee joitakin toimenpiteitä, joita voi tehdä jo nyt, kunnes heillä on enemmän tietoa tapauksesta. Voit lukea ohjeet alta.
Tarkista oma tallennustila
Mikäli käytät Google Drivea omaan varmuuskopiointiisi, suosittelemme, että tarkistat Driveen tallennetut tiedostot välittömästi.
Tarkista varsinkin, ovatko kansiot ja tiedostot sellaisia kuin muistat viimeisimmistä kopioistasi.
Jos et muista, millainen Driven kansiorakenteen pitäisi olla, yritä katsoa, onko siellä tuoreita tiedostoja tai kansioita eli sisältöä marras- tai joulukuulta.
Tietojen menetys ei todennäköisesti vaikuta sinuun, jos löydät tuoreita tiedostoja.
Googlen suositukset
Jos huomaat, että Google Drivesta puuttuu tiedostoja tai kansioita, Googlen teknikot suosittelevat muutamia toimenpiteitä, joita sinun tulisi noudattaa, jotta vältät muiden tietojen menettämisen.
Ensinnäkin pitäisi lopettaa uusien tiedostojen tallentaminen Driveen, kunnes Google on löytänyt ja korjannut virheen.
Lisäksi teknikot antoivat seuraavat ohjeet:
- Älä napsauta painiketta ”Poista tilin ja palvelun välinen yhteys" Windowsin työpöytäsovelluksessa.
- Älä poista tai siirrä sovelluksen datakansiota:
- Windows: %USERPROFILE%\AppData\Local\Google\DriveFS
macOS: ~/Library/Application Support/Google/DriveFS
Valinnainen toimenpide: Google suosittelee tallentamaan täydellisen kopion Google Drive -datakansiosta, jos kiintolevylläsi on tarpeeksi tilaa.
Tee aina useita varmuuskopioita
Me Kotimikrossa suosittelemme myös, ettet koskaan käytä Google Drivea, OneDrivea, Dropboxia tai vastaavia tallennuspalveluja ainoana varmuuskopioratkaisuna.
Nämä palvelut ovat erinomaisia fyysisen varmuuskopioinnin täydennykseksi, mutta niitä ei tulisi käyttää yksinään.
Pidä aina ensisijainen varmuuskopio esimerkiksi ulkoisella kiintolevyllä ja täydennä sitä sitten tärkeimpien tiedostojesi varmuuskopioinnilla verkkoon.
Silloin olet vähemmän alttiina täystuholle, jos menetät jokin varmuuskopioista.
> Lue myös: Minne varmuuskopiot pitäisi tallentaa?