Näppärä temppu helpottaa tekstin kopiointia tietokoneella

Kun kopioit tekstiä Wordissa, Google Docsissa tai muualla, sinun ei tarvitse välttämättä käyttää pikanäppäimiä Ctrl + C ja Ctrl + V. On olemassa fiksumpi tapa, joka kaikkien olisi hyvä tietää.

Kopioi ja liitä

Ctrl + C kopioimiseen ja Ctrl + V liittämiseen on ollut tuttu tapa jo vuosikymmeniä. Tarjolla olisi silti toinenkin tapa tehdä se.

© Shutterstock / doodlart

Lähes 18 vuotta. Niin kauan olin työskennellyt tietokonelehdessä ennen kuin tajusin, että tekstin kopioimiseen on olemassa toinen ja fiksumpi tapa kuin kopioiminen ja liittäminen.

Lyhyesti sanottuna niksi on se, että voit vetää ja pudottaa tekstiä Word-asiakirjan yhdestä kohdasta toiseen.

Löysin syvältä Wordin asetuksista vaihtoehdon, jolla keinon voi kytkeä käyttöön tai pois käytöstä. Kiinnostuin, otin toiminnon käyttöön ja huomasin, että tekstiä voi todellakin kopioida kätevästi tällä uudella ja yllättävällä tavalla.

Myöhemmin kävi ilmi, että temppu toimii myös muissa ohjelmissa ja selaimessani.

Olisinpa vain tiennyt tästä niksistä jo kauan sitten!

Yllättävä niksi tosiaan toimii

Alla olevassa GIF-kuvassa näytän, miltä niksi näyttää Wordissa.

Valitsen tekstin ja sitten vain vedän sen asiakirjan alareunasta yläreunaan.

Kyseessä on Word-dokumentti, mutta sama tapa tepsii monessa muussakin paikassa.

Kopioi ja liitä

Vedä tekstiä hiirellä paikasta toiseen. Se on aivan uusi tapa kopioida tekstiä Windowsissa.

© Screenshot

Ota niksi käyttöön Wordissa

Tekstin vetäminen ja pudottaminen (tunnetaan englanniksi nimellä drag and drop) on useimmille tuttu esimerkiksi Resurssienhallinnasta, jossa voit raahata asiakirjoja ja kansioita ikkunasta toiseen.

Luulen kuitenkin, että harva käyttää tapaa Wordissa ja vastaavissa ohjelmissa.

Periaatteessa vaihtoehdon pitäisi olla jo käytössä Wordissa, mutta muuten voit ottaa sen käyttöön seuraavasti.

  1. Valitse ensin Tiedostot-valikko.
  2. Valitse sitten oikeasta alakulmasta Asetukset.
  3. Valitse Lisäasetukset-valikkokohta.
  4. Valitse Muokkausasetuksissa kohta Salli tekstin vetäminen ja pudottaminen.

Tämän jälkeen vedä ja pudota -niksi toimii Wordissa.

Miten niksiä hyödynnetään?

Katsotaan nyt tarkemmin, miten vetäminen ja pudottaminen tarkalleen ottaen tehdään Wordissa.

  1. Valitse ensin teksti, jota haluat siirtää. Tee se samalla tavalla kuin silloin, kun käytät siirtämiseen pikanäppäimiä.
  2. Pidä Ctrl-näppäintä painettuna samalla, kun painat hiiren vasenta painiketta.
  3. Siirrä sitten hiiren osoitin siihen kohtaan, johon haluat lisätä tekstin.
  4. Vapauta hiiren vasen painike. Se siirtää tekstin aiemmasta kohdasta uuteen.

Huomaa, että voit tietysti edelleen valita eri vaihtoehtoja kopioidun tekstin muotoilun muuttamiseksi. Voit vaikkapa valita kuvakkeen Säilytä vain teksti, jos haluat poistaa muotoilun kokonaan.

Temppu toimii muuallakin

Tekstiä voi vetää ja pudottaa paikasta toiseen muuallakin kuin Wordissa. Niksi toimii myös Googlen tekstinkäsittelypalvelussa Google Docsissa.

Mikä parasta, voit raahata tekstiä selaimesta sekä Docsiin että Wordiin. Sinun ei tarvitse edes pitää Ctrl-näppäintä alhaalla. Valitse vain teksti ja vedä se jonnekin muualle.

Kokeile ihmeessä, sillä saatat innostua tästä tavasta yhtä paljon kuin minä!