Tehokas täsmäapu kirjan kirjoittamiseen

Monille kirjailijoille tarinan jäsentely on vähintään yhtä haastavaa kuin sen keksiminen, mutta sitäkin työvaihetta voi helpottaa.

write book
© Shutterstock/Inside Creative House

Oletko joskus yrittänyt kirjoittaa kirjaa tai seurannut kirjailijan työskentelyä? Silloin olet ehkä huomannut, että kiinnostavaan kirjan kirjoittamiseen tarvitaan muutakin kuin sanasepon lahjoja ja hyvä tarina.

Kirjoittamisen taito pitää nimittäin sisällään myös teoksen rakenteen ja sen juonen, hahmojen ja paikkojen hallinnan.

Tämä voi olla haastavaa jopa kokeneille Hollywood-käsikirjoittajille, sillä tarinaan hiipii helposti mukaan juonipaljastuksia ja epäloogisia juonenkäänteitä. Kirjoilla ja käsikirjoituksilla on tapana kehittyä kirjoitusprosessin aikana odottamattomiin suuntiin, mikä voi sotkea tarinaa sekavammaksi.

Näiden haasteiden kanssa painivalle yWriter7 on kuin taivaalta tippunut enkeli. Ohjelmassa tarinat voi pilkkoa pieniin palasiin, jolloin niitä voi työstää sarjana helposti muokattavia ja siirreltäviä kohtauksia yhden pitkän asiakirjan sijaan.

Lukuja ja henkilöhahmoja

Ywriter7:llä voit tehdä hahmoista ja tapahtumapaikoista itsenäisiä elementtejä. Valitse tarinallesi päähenkilö ja anna hänelle nimi sekä kuvaile hänen ulkonäköään tai liitä mukaan kuva.

Saat määritellä hänen motiivinsa, tavoitteensa ja elämäntarinansa. Voit myös keksiä paikkoja ja kuvata niiden ulkonäköä ja maantieteellistä sijaintia.

Tämän tehtyäsi voit liittää hahmoja ja paikkoja kirjoittamiisi kohtauksiin. Napsauttamalla hahmoa tai paikkaa ohjelman yleisnäkymässä näet nopeasti ja helposti, missä kohdissa tarinaa ne esiintyvät.

Näin pysyt helposti kärryillä juonenkäänteissä ja vältät virheet tarinassa. Periaatteessa koko tarinan voi kirjoittaa suoraan ohjelmaan, mutta koska siinä ei ole oikeinkirjoituksen tarkistustoimintoa, suosittelemme kirjoittamaan tekstin jollakin itselle tutulla tekstinkäsittelyohjelmalla.

Tämän jälkeen teoksen voi kopioida tekstinkäsittelyohjelmasta leikepöydälle pikanäppäimellä Ctrl + C ja liittää sen yWriter7:ään pikanäppäimellä Ctrl + V.

Lataa ohjelma

Lataa ohjelma Ywriter7, ja sitten pääset alkuun alla olevan perusteellisen oppaan avulla. Voit ladata testatun ja viruksettoman version suoraan verkkosivuiltamme alla olevasta linkistä:

Ohjeita

Alla on vaiheittainen opas ohjelman käytön aloittamisesta.

Kirjaprojektin aloittaminen

Jokainen käsikirjoitus, jota jäsentelet yWriterilla, on lisättävä ohjelmaan omaksi projektikseen. Vasta projektin perustamisen jälkeen pääset käsiksi itse työhön. Tässä esimerkissä työstämme kirjaa.

1

Aloita lataamalla yWriter7 verkkosivuiltamme ja asentamalla se. Käynnistä ohjelma ja napsauta vasemmasta yläreunasta kohtaa Project 1. Valitse sitten New Project Wizard 2.

2

Napsauta avautuvan ikkunan oikeassa alakulmassa seuraavaksi painiketta Next 3.

3

Kirjoita kenttään teoksen nimi 4. Napsauta sitten uudelleen painiketta Next oikeassa alanurkassa.

4

Kirjoita seuraavaksi kenttään kirjailijan nimi 5 ja napsauta jälleen painiketta Next.

5

Projekti tallennetaan tietokoneellesi Dokumentit-kirjastoon 6. Voit vaihtaa tallennuspaikkaa napsauttamalla kolmea pistettä 7 ja valitsemalla toisen kansion tietokoneeltasi.

6

Napsauta vielä lopuksi painiketta Finish 8. Projekti on nyt luotu, ja voit ryhtyä jäsentelemään teostasi.

Lisää teokseen ensimmäinen luku

Hyvä tapa aloittaa työ on luoda kirjaan luku. Jokainen luku lisätään ohjelman vasemmalla puolella olevaan luetteloon, josta niitä on helppo selata.

1

Avaa yWriter7 ja napsauta sitten ohjelman yläreunassa kohtaa Characters 1. Valitse avautuvasta valikosta kohta Add new 2.

2

Ensimmäinen luku saa nimen Chapter 1 3. Alla olevaan kenttään Description 4 voit kirjoittaa kyseisen luvun kuvauksen.

3

Napsauta sitten oikean alakulman painiketta OK 5.

4

Luku näkyy nyt ohjelman vasemmassa reunassa olevassa luettelossa. Kaikki luvut, jotka luot, kerätään näkyville tänne. Napsauta lukua 6.

5

Vasemmasta alareunasta näet vaiheessa kaksi kirjoittamasi kuvauksen 7, ja sitten voit jatkaa kirjasi jäsentelyä.

Lisää kirjaan henkilöhahmo

Ywriter7:ssä voit tehdä kirjasi henkilöhahmoille profiileja. Hahmot liitetään myöhemmin lukuihin ja kohtauksiin, mikä helpottaa niiden seuraamista tarinankerronnan eri vaiheissa.

1

Avaa yWriter7 ja napsauta sitten ohjelman yläreunassa kohtaa Characters 1. Valitse avautuvasta valikosta kohta Add new 2.

2

Kirjoita hahmon nimi 3 kohtaan Full name. Short name ja Alternates eli hahmon lempinimi ja muut nimitykset eivät ole pakollisia. Valitse, onko kyseessä pää- vai sivuhahmo 4 ja kirjoita hahmolle kuvaus 5. Huomaa, että voit halutessasi lisätä hahmon profiiliin paljon muitakin tietoja 6.

3

Napsauta oikeassa alakulmassa painiketta OK 7, kun olet lisännyt kaikki tarvittavat tiedot hahmosta.

4

Characters-kohdasta 8 näet kaikki luomasi henkilöhahmot. Napsauta yhtä hahmoista 9.

5

Näet sitten valitsemasi henkilön kuvauksen 10. Luo kaikki tarinan henkilöhahmot samalla tavalla.

Aika ja paikka

Yhteen kirjaan mahtuu yleensä useita eri tapahtumapaikkoja. Voit luoda kaikille kirjasi tapahtumapaikoille oman profiilin, jonka voit sitten liittää kohtauksiin ja lukuihin, jotka tapahtuvat kyseisessä paikassa.

1

Aloita avaamalla yWriter7. Napsauta ikkunan yläreunassa kohtaa Locations 1. Valitse pudotusvalikosta kohta Add new 2.

2

Anna paikalle nimi 3 ja kirjoita sille kuvaus 4. Huomaa, että kohdassa Picture 5 voit lisätä kuvan paikasta. Siinä tapauksessa valitset kuvan tietokoneeltasi.

3

Napsauta painiketta OK 6, kun olet täyttänyt tarvittavat kentät.

4

Tapahtumapaikka lisätään paikkkojen luetteloon. Näet sen napsauttamalla kohtaa Locations 7.

Luo kohtaus ja liitä siihen hahmoja sekä paikkoja

Ywriter7:ssä kirja rakentuu kohtauksista, jotka jaotellaan lukuihin. Projektiin luodut henkilöhahmot ja paikat liitetään kohtauksiin.

1

Avaa aluksi yWriter7. Napsauta yläreunassa kohtaa Scene 1. Valitse sitten avautuvasta valikosta kohta Create new scene 2.

2

Kirjoita se, mitä kohtauksessa tapahtuu 3. Voit myös kopioida tekstin tekstinkäsittelyohjelmastasi ja liittää sen tähän. Napsauta seuravaksi kohtaa Characters 4.

3

Kohtaan Viewpoint 5 valitaan henkilö, joka on kohtauksen keskiössä. Kenttään In this scene 6 lisätään kaikki muut kohtauksessa mukana olevat henkilöt.

4

Napsauta haluamaasi hahmoa 7 oikeassa reunassa kohdassa All Characters ja pidä hiiren painiketta alhaalla. Vedä hahmo vasemmalle kentän ylle ja vapauta hiiren painike.

5

Olet nyt liittänyt kohtaukseen henkilön, joka siinä esiintyy 8. Napsauta sitten kohtaa Locations 9.

6

Oikealla on nyt lista All locations, jossa näkyvät kaikki projektiin luodut paikat. Lisää kohtaukselle tapahtumapaikka 10 napsauttamalla ja vetämällä, kuten kohdassa 4.

7

Kun kohtauksen paikat on lisätty kenttään In this scene 11, voit vielä antaa kohtaukselle nimen vasemmalla alalaidassa 12.

8

Valitse luku 13, johon kohtaus kuuluu. Napsauta lopuksi painiketta Save and Exit 14.

9

Kohtaus näky nyt kohtausluettelossa 15, johon pääset kohdasta Scenes 16. Lisää kohtauksia toistamalla samat vaiheet yhä uudelleen.

Vinkki

Lehtiversio (PDF)

Lataa artikkeli pdf-muodossa samanlaisena kuin se julkaistiin alunperin KotiMikro -lehdessä.