Ei ole kovin epätavallista kuulla entisten työntekijöiden ajattelevan, että heidän työpaikallaan asiat sujuivat ennen vanhaan paremmin.
Kun lausunto tulee kuitenkin Microsoftin eläkkeelle jääneeltä insinööriltä ja miehellä on useita merkittäviä saavutuksia nimissään, on syytä höristää korvia.
Insinööri Dave Plummer on tunnettu Microsoftin ohjelmistokehittäjä. Hän kehitti Task Managerin ja työskenteli MS-DOS 6.2:n, Windows NT:n ja Space Cadet Pinball -pelin parissa. Mies ei säästele sanojaan kuvaillessaan Windows 11 -käyttöjärjestelmää.
Sanalla sanoen hän ei ole lainkaan ihastunut Windowsin uusimpaan versioon.
Uusia tulonlähteitä kaivataan
Dave Plummer selittää uudella YouTube-videolla , että Microsoft on vuosikymmeniä yrittänyt saada Windowsin eri versiot miellyttämään miljardia ihmistä, jotta he ostaisivat uusimman Windowsin kaupoista.
Käyttöjärjestelmän aiemmissa versioissa keskityttiin myös voimakkaasti siihen, että kaikilel ohjelmistokehittäjille annettiin oikeat työkalut. Microsoft luotti siihen, että he ohjelmoivat Windowsissa toimivia ohjelmia.
Mutta Windows 10:n myötä Microsoft siirsi painopistettä. Se halusi tehdä Windowsista palvelun, jossa käyttöjärjestelmä asennetaan kerran mutta sitä päivitetään säännöllisesti – ja ilmaiseksi.
Tämä tarkoitti myös sitä, että Microsoftin olisi tienattava rahaa muillakin tuotteilla kuin Windowsilla.
Windows on uusi myyntikanava
Käytännössä tämä uusi liiketoimintastrategia johtaa siihen, että Microsoft käyttää nyt Windowsia mainosalustana houkutellakseen sinut maksullisiin palveluihinsa, kuten OneDriveen tai Microsoft 365:een.
Kuten Dave Plummer sanoo videolla: "Kun käyttöjärjestelmä ehdottaa selaimen vaihtamista sen jälkeen, kun olet jo tehnyt valintasi, se ei ole ehdotus. Se on epäkunnioittavaa".
Dave Plummer uskoo, että Microsoft lyö tarkoituksella käyttäjien valinnanvapauden laimin tehdäkseen rahaa.
Hänen mielestään Edge on yksi ärsyttävimmistä selaimista, joihin hän on koskaan törmännyt. Se kun on täynnä mainoksia, Bingiä, palkintoja, sivupaneeleja ja widgettejä.
Ihmiset eivät halua tyrkytystä omalta tietokoneelta
Dave Plummer on myös tyytymätön Lisätietoa tästä kuvasta -pikakuvakkeeseen. Se ilmestyy työpöydälle, jos taustaksi on valittu Windows Spotlight.
Hänen mielestään sekin on mainos, koska pikakuvake vie sinut Microsoftin Bing-hakupalveluun. Siellä saatat altistua useammalle Microsoftin mainokselle.
Hän toteaa: ”Asiakkaat eivät valita käyttöjärjestelmän teknisistä IO-virheistä tai muusta vastaavasta. He eivät vain pidä siitä, että heille tyrkytetään myyntimainoksia heidän omasta tietokoneestaan, jonka he ovat jo ostaneet ja josta he ovat maksaneet ”.
Entinen insinööri ei suhtaudu kielteisesti siihen, että Microsoft saa esitellä uusia teknologioita Windowsissa, mutta hän sanoo: "Yli miljardin käyttäjän alustan pitääkin saada vinkata ihmisille uusia ominaisuuksia. Mielestäni Microsoft on kuitenkin ylittänyt rajan, ja käyttöjärjestelmä on nyt enemmänkin myyntikanava kaikille yhtiön muille tuotteille".
Ratkaisu voisi olla asiantuntijaversio
Miten Windowsia voisi siis parantaa?
Dave Plummerin mukaan se onnistui sallimalla valita Windowsin edistyneempi versio alkuasennuksen yhteydessä. Sitten asiantuntijakäyttäjät voisivat kytkeä pois päältä kaikki Microsoftin ehdotukset ja käyttää edistyneempiä työkaluja, kuten Windows Terminal, winget, OpenSSH, tar, curl, Git ja WSL.
Samalla pitäisi olla mahdollista nähdä kaikki tiedot, jotka lähetetään takaisin Microsoftille, jotta yksityisyyttä voidaan suojata paremmin.
Dave Plummerin videon voi katsoa alta. Se on kuitenkin englanniksi.
Mikäli et näe kaikkea sisältöä, se voi johtua evästeasetuksistasi.
Voit katsoa Dave Plummerin videon YouTubesta. Hän puhuu kuitenkin englantia.





