Tiesitkö, että voit työskennellä Windowsissa useilla työpöydillä samaan aikaan? Olet ehkä tiennyt sen, mutta on myös todennäköistä, ettet ole koskaan oikein ymmärtänyt, mitä hyötyä siitä voisi olla. Työskentely useilla työpöydillä on tottumiskysymys. Aluksi menettelytapa voi tuntua sekavalta, mutta muutaman päivän käytön jälkeen se alkaa varmasti tuntua kätevältä ratkaisulta.
Mutta mitä ylimääräisen työpöydän käyttäminen todella tarkoittaa? Sitä on ehkä paras verrata ylimääräiseen ilmoitustauluun. Tarkoituksena on säilyttää yleiskuva päällekkäisistä ikkunoista huolimatta. Uudella työpöydällä on samat kuvakkeet ja sama tausta kuin vanhalla työpöydällä. Saat kuitenkin lisää "ilmoitustauluja", joiden välillä voit liikkua, jolloin pääset helposti kaikkiin avoinna oleviin ikkunoihin. Kahta työpöytää kannattaa käyttää esimerkiksi silloin, jos työstää kahta eri projektia. Yhdelle työpöydälle voi sijoittaa ykkösprojektiin kuuluvat ikkunat, ja toisella työpöydällä voi seurata kakkosprojektiin kuuluvia asioita.
Jako voi olla myös erinomainen tapa pitää työ ja viihde erillään. Voit esimerkiksi käyttää ensimmäistä työpöytää työikkunoihin ja toista työpöytää vapaa-ajan ikkunoihin.
Huomaa, että työpöydät tyhjennetään tietokoneen uudelleenkäynnistyksen jälkeen. Työpöytien nimet säilyvät kuitenkin ennallaan, joten saat nopeasti avattua oleelliset ikkunat haluamallesi työpöydälle. Huomaa myös, että työpöydillä on yhteinen tehtäväpalkki. Tämä tarkoittaa, että samat pikakuvakkeet avoinna oleviin ikkunoihin ovat kaikkien työpöytien tehtäväpalkissa – ja näyttävät samalta, olitpa missä tahansa. Jos olet ykköstyöpöydällä ja napsautat tehtäväpalkin pikakuvaketta, joka johtaa kakkostyöpöydällä olevaan ikkunaan, siirryt suoraan kakkostyöpöydälle.