Hiiren käyttö on tuskallista rannekanavaoireyhtymästä kärsivälle
Au!

Jatkuva pitkäaikainen ja staattinen hiiren käyttö saattaa pahimmillaan johtaa vaikeaan rasitusvammaan.

5 vinkkiä hiirikäden torjuntaan

Huono työasento hiirtä tai näppäimistöä käyttäessä voi johtaa kipuilevaan hiirikäteen. Näillä viidellä vinkillä vältät hiirikäden.

torstai 8. maaliskuuta 2018 teksti Henning Dadkhah Rasmussen



Käsi ja ranne tuntuvat helposti hieman aroilta ja väsyneiltä pitkän ja tehokkaan tietokoneistunnon jälkeen, ja pieni puutuminenkin on vielä ihan normaalia.

Huono asento ja staattinen ote hiirestä saattaa kuitenkin aiheuttaa jatkuvan kiputilan, ns. hiirikäden, ja myös pahentaa tilannetta, jos käteen on päässyt kehittymään ikävä rasitusvamma, rannekanavaoireyhtymä. 

Näin vältät hiirikäden:

Hiirikäsivaivoja voi hoitaa ja ehkäistä ennalta yksinkertaisilla keinoilla. Tässä on niistä viisi, joilla jo pitää hiirikäden riittävän loitolla.

1. Hanki hyvä hiiri

Jos hiirikätesi oireilee ja koet toistuvaa kipua jo lyhyenkin hiiren käytön aikana, niin vältä liikarasitusta ja harkitse vakavasti luopumista tavallisesta hiirestä.

Kokeile, millainen hiiri tuntuu käteen hyvältä. Saatavana on myös erilaisia ergonomisia hiiriä, kuten näppäimistön eteen asennettava rullahiiri, hiirikynä tai pystyasennossa oleva hiiri.

2. Käytä näppäinkomentoja

Sekä Windows-järjestelmässä että kaikissa ohjelmissa on pikanäppäimiä, joiden avulla eri toimintoja voi käyttää näppäinkomennoilla.

Näppäinkomennot säästävät hiirikättä, kun esimerkiksi Windowsin aloitusvalikon saa avattua Windows-näppäintä painamalla, sen sijaan että kuljettaisi kursorin näytän vasempaan alakulmaan ja napsauttaisi aloituspainiketta. 

Lue myös: 16 näppärää pikanäppäintä

Jatkuva staattinen hiiren käyttö saattaa pahimmillaan johtaa vaikeaan rasitusvammaan

Jatkuva hiirikäden rasitus voi pahimmillaan edesauttaa rannekanavaoireyhtymää, jonka seurauksena hiiren käyttö muuttuu mahdottomaksi.

3. Pidä taukoja 

Tauota tietokoneella työskentelyä. Pidä mielellään vartin välein pieni jumppatauko ja pyörittele ranteita ja hartioita.

Muista myös välillä nousta kokonaan pois tietokoneen ääreltä, venyttele, liiku ja käy juomassa vettä. 

4. Vaihda kättä

Opettele käyttämään hiirtä myös toisella kädellä. Se voi tuntua alussa hankalalta, mutta kun yrität joka päivä käyttää hiirtä myös toisella kädellä, niin se alkaa vähitellen sujua.

Vaihtele myös sormea, jolla painat ykkös- ja kakkospainikkeita.   

Lue täältä lisää hiirikäden hoito-ohjeita.

5. Vähennä kaksoisnapsautuksen nopeutta

Windowsin asetuksissa voi säätää kaksoisnapsautuksen nopeutta. 

Käytä hitaampaa asetusta, niin saat kohteen avattua kättä vähemmän rasittavalla sormen liikkeellä.

Lue myös: Ergonomisella hiirellä eroon hiirivammoista

KotiMikro suosittelee: Käytä ergonomista hiirtä

Erikoishiiri voi tuoda avun ongelmiin, jos hiirikätesi tulee helposti kipeäksi ja niskasi tuntuu jäykältä. 

Ergonomista hiirtä käyttäessä käden asento on lähempänä luonnollista kättelyasentoa, joka ei rasita kättä samalla tavalla kuin ote tavallisen hiiren päältä.  

Tartu tarjoukseen, niin saat neljä numeroa KotiMikroa ja hiirikäsivammoja ehkäisevän ergonomisen hiiren yhteensä vain 21,90 eurolla. Tutustu tarjoukseen täällä.

Hiiren neljä painiketta sijaitsevat hiiren molemmilla puolilla, joten niitä on helppo käyttää etusormella ja peukalolla. 

Oheisesta videosta näet, kuinka ergonominen hiiri toimii.

Ehkä sinua kiinnostaa...