Mitkä yritykset pitävät sinua eniten silmällä verkossa?
Ensimmäiset ajatuksesi saattavat kohdistua Googlen kaltaiseen jättiläiseen, jolla on paljon tietoa nettiretkistäsi.
Google on myös yksi niistä yrityksistä, jotka ovat kaikkein avoimimpia tietojenkeruusta. Käyttäjällä on mahdollisuus saada kattava yleiskuva tiedoista, joita Google kerää.
Google-tililläsi voit tutkia mitä tietoja nettijätti sinusta kerää.
Google Chrome hylkää seurantaevästeet
Google ilmoitti viime vuonna aikeistaan luopua vuoteen 2022 mennessä kolmannen osapuolen evästeistä, jotka seuraavat käyttäjää sivustolta toiselle.
Tätä linjaa Google vahvistaa nyt viimeisimmässä blogikirjoituksessaan.
Siinä yhtiön tietosuojajohtaja David Temkin toteaa, että kun kolmannen osapuolen evästeet poistetaan käytöstä, vaihtoehtoisia seurantatunnisteita ei kehitetä eikä niitä käytetä yhtiön tuotteissa.
Evästeitä riittää edelleen
On turha luulla, että nyt päästiin evästeistä, saati mainoksista. Markkinoinnin apuna käytetään evästeitä jatkossakin.
Uutta on kuitenkin se, että yksittäisten käyttäjien seuraamisen sijaan Google pyrkii kehittämään tekniikoita, jotka keräävät anonymisoitua ja tilastollisesti yleiselle tasolle karkeistettua tietoa.
Uudenlaista käyttäjätietojen keräämistä testataan jo tässä kuussa Chromen kokeiluversion avulla.
> Lue täältä tietoa evästeistä
Hallitse evästeitä
Seurantaevästeitä tulee Chromeen siihen asti, kunnes Google torppaa ne lopullisesti.
Evästeitä voi kuitenkin hallita. Käyttäjä voi itse päättää, mitä evästeitä sallii ja mitä ei.
Yksi keino evästeiden hallintaan on käyttää Disconnect-laajennusta, joka torjuu oletuksena kolmannen osapuolen evästeet. Voit ladata Disconnect-laajennuksen täältä.