Mikä on digitaalisia markkinoita koskeva DMA-säädös ja mitä se merkitsee sinulle?

Digitaalisia markkinoita koskeva säädös on EU:n laki, jonka tavoitteena on suojella digitaalisia tietojasi ja antaa sinulle enemmän valinnanvapautta, kun liikut verkossa. Lue lisää DMA:sta täältä.

Digital Markets Act eli DMA pitää kuluttajat turvassa verkossa.

Uudella EU:n DMA-säädöksellä pyritään varmistamaan reilu kilpailu ja parempi digitaalinen turvallisuus verkossa.

© Shutterstock

Microsoftin, Applen ja Facebookin kaltaisilla teknologiajätillä on ollut liian monta vuotta liian helpot tienestit.

Ne ovat voineet saada tietomme käsiinsä ja myydä ne eteenpäin kolmansille osapuolille, samoin kuin ne ovat voineet pakottaa meitä käyttämään omia tuotteitaan, kuten hakukoneita ja selaimia.

Olemme useaan otteeseen kuvailleet Kotimikrossa, kuinka Microsoft on turvautunut kaikenlaisiin temppuihin yrittäessään saada Windows-käyttäjät käyttämään Edge-selainta ja Bing-hakukonetta Googlen sijasta, jota monet suosivat.

EU:n mukaan tämän on kuitenkin loputtava nyt, sillä se on laatinut uuden ja merkittävän digitaalimarkkinoita koskevan säädöksen (Digital Markets Act, DMA).

DMA:n ansiosta meidän kuluttajien on muun muassa helpompi valvoa digitaalista yksityisyyttämme, ja asetuksella varmistetaan kaikille tasapuoliset ja oikeudenmukaiset kilpailuedellytykset.

Mutta mitä kaikki tämä tarkoittaa käytännössä? Voit lukea siitä lisää täältä.

Mikä on Digital Markets Act?

Digitaalimarkkinoita koskeva säädös on osa EU:n digitaalistrategiaa, jonka tavoitteena on luoda oikeudenmukaisemmat ja kilpailukykyisemmät EU:n digitaaliset markkinat.

DMA:ssa keskitytään niin sanottujen "portinvartijoiden" sääntelyyn. Portinvartijoilla tarkoitetaan suuryritysten digitaalisia alustoja, jotka toimivat kuluttajien ja yritysten keskeisinä pääsyinä digitaalisille markkinoille.

Tällaisia yrityksiä ovat esimerkiksi Apple, Microsoft, Amazon, Meta (Facebook) ja Alphabet (Google) eli tietyn kokoiset yritykset, jotka tarjoavat alustoja hakuja, käyttöjärjestelmiä, sovelluskauppoja ja viestintää varten.

Näiden yritysten on noudatettava useita uusia sääntöjä, jotka on määritelty digitaalisia markkinoita koskevassa säädöksessä.

Tarkoituksena on varmistaa oikeudenmukainen ja aito kilpailu. Samalla DMA auttaa varmistamaan meille kuluttajille avoimuuden, jotta kävisi selvemmäksi esimerkiksi se, milloin, miten ja missä määrin tietojamme käsitellään, kerätään ja jaetaan.

Digitaalisia markkinoita koskevassa säädöksessä on kyse ensisijaisesti suurten digitaalisten alustojen sääntelystä eikä yksittäisen kuluttajan sääntelystä. Sen mukanaan tuomilla muutoksilla voi kuitenkin olla myönteisiä vaikutuksia kaikille.

LUE MYÖS: Moments 5: Suuri Windows-päivitys on tulossa

DMA:n kuusi tärkeintä portinvartijayritystä

Kuudella portinvartijalla on 22 keskitettyä verkkoalustaa, joilla DMA:n määräykset on pantava täytäntöön 6. maaliskuuta 2024 mennessä.

Mitä DMA merkitsee sinulle?

Keskivertokuluttajalle DMA merkitsee enemmän valinnanvaraa, avoimuutta ja parempaa suojaa verkossa.

Kuluttajat saavat käyttöönsä laajemman valikoiman palveluja ja tuotteita, sillä esimerkiksi Windows-tietokoneeseen asennettavien ohjelmien valitsemisen pitää olla vapaaehtoista. Saamme myös paremman määräysvallan omiin tietoihimme.

Huomaat tämän, kun joudut hyväksymään ehdot digitaalisessa palvelussa, kuten Facebookissa. DMA:n mukaan on oltava selvää ja helposti ymmärrettävää, mihin ehtoihin suostut. Sen vuoksi verkkosivuston on selitettävä, mihin olet suostumassa, ja annettava sinulle mahdollisuus valita, haluatko suostua vai et.

Siksi sinua on hiljattain pyydetty päättämään, haluatko maksaa Facebookista tai Instagramista. Ellet ole antanut tietoista suostumusta, palvelut eivät saa kerätä sinusta tietoja, jotta ne voivat näyttää sinulle kohdennettuja mainoksia alustoillaan.

Mitä DMA tarkoittaa yrityksille?

DMA avaa uusia mahdollisuuksia erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille.

Kun suurten alustojen määräävää asemaa rajoitetaan, pk-yrityksillä on paremmat mahdollisuudet kilpailla ja päästä digitaalisille markkinoille – kun esimerkiksi rajoitetaan Microsoftin kaltaisen yrityksen mahdollisuuksia "pakottaa" käyttäjänsä käyttämään omia välineitään ja palvelujaan.

Tämä voi helpottaa pienemmän tai startup-yrityksen menestymistä esimerkiksi uuden ohjelman tai sovelluksen kanssa, kun suuret toimijat eivät enää saa suosia omia tuotteitaan.

Tämä takaa sinulle kuluttajana enemmän valinnanvaraa.

Mitä DMA tarkoittaa suurille IT-alan portinvartijoille?

Niin sanotuille portinvartijoille eli suurille yrityksille, kuten Metalle, Microsoftille ja Alphabetille, digitaalisia markkinoita koskeva laki tarkoittaa, että niiden on muutettava monia nykyisiä toimintatapojaan.

Niiden pitäisi esimerkiksi antaa käyttäjille mahdollisuus poistaa oletusohjelmia. Juuri siksi Microsoftin Edge-selaimen poistaminen Windowsista on nyt mahdollista. Yhtiöiden on sallittava myös vaihtoehtoiset sovellukset ja ohjelmat matkapuhelimessa ja tietokoneessa.

Nämä yritykset aikovat varmasti noudattaa uusia sääntöjä, sillä DMA:n rikkomisesta voi seurata sakko, jonka suuruus on 20 prosenttia yrityksen vuotuisesta liikevaihdosta.

Mitä muutoksia digitaalisia markkinoita koskeva säädös tarkoittaa minulle?

Digitaalisia markkinoita koskeva laki tuo mukanaan monenlaisia muutoksia. Monet niistä ovat käyttäjälle enemmän tai vähemmän näkymättömiä, sillä kyse on suurelta osin siitä, miten yritykset käyttävät ja käsittelevät tietojasi.

Osa muutoksista on kuitenkin myös paljon konkreettisempia, ja niillä on todellista merkitystä sinulle, kun käytät puhelintasi tai tablettiasi.

Saat esimerkiksi jossain vaiheessa puhelimeesi viestin, jossa sinua pyydetään päättämään, mitä selainta ja hakukonetta haluat käyttää.

Tämä viesti lähetetään, jotta valmistajat eivät voi vääristää markkinoita tunkemalla puhelimiin vain omia selaimiaan ja hakukoneitaan. Toisin sanoen sinun on voitava valita, haluatko esimerkiksi Google Chrome -sovelluksen puhelimeesi vai et.

Toinen asia, johon digitaalisia markkinoita koskeva laki vaikuttaa, on Applen iPhonen niin sanotut sovelluskaupat. Aiemmin niitä on ollut vain yksi eli Applen oma App Store, mutta digitaalisia markkinoita koskevan lain vuoksi Applen on sallittava se, että muutkin yritykset tarjoavat sovelluksia ja pelejä iPhonelle ja iPadille digitaalisessa verkkokaupassa.

Digitaalisia markkinoita koskeva säädös vaikuttaa myös Microsoftiin

Microsoft on jatkuvasti päivittänyt Windowsia uuden digitaalisia markkinoita koskevan säädöksen noudattamiseksi. DMA asettaa suurempia vaatimuksia muun muassa sille, että yhtiön on sallittava kilpailijoiden vaihtoehdot Windowsissa sen sijaan, että se painostaisi käyttäjiä käyttämään vain Microsoftin ohjelmia ja palveluita.

LUE MYÖS: Edge urkkii avoimet välilehdet Chromesta

Joitakin Microsoftin tekemiä muutoksia ovat muun muassa

  • Voit poistaa Windows-ohjelmia: Suomessa ja muissa EU-maissa voi poistaa useita Windows-sovelluksia, kuten Microsoft Edgen.
  • Voit valita muun hakukoneen kuin Bingin Windowsin hakukentässä, joten et siirry automaattisesti Edgeen ja Bingiin, kun teet hakuja.
  • Widgettien muutokset: Windows 11 -käyttäjät voivat kytkeä Microsoftin omat uutiset kokonaan pois widgeteistä ja hakea uutisia sen sijaan muista tiedotusvälineistä.
  • Tuleva Moment 5 -päivitys Windowsiin sisältää myös joitakin pieniä muutoksia DMA:n noudattamiseksi.

Voit lukea lisää Digital Markets Act -säädöksestä Euroopan komission kotisivulta.

Milloin DMA astuu voimaan?

Digitaalisia markkinoita koskeva säädös astui voimaan marraskuun alussa 2022. Tämän jälkeen on ollut harkinta-aika, jonka jälkeen portinvartijoilla on ollut kuusi kuukautta aikaa panna muutokset täytäntöön.

Tämä tarkoittaa, että kuuden portinvartijan on noudatettava DMA:ta täysimääräisesti 6. maaliskuuta 2024 mennessä.

Siksi DMA:sta puhutaan nyt niin paljon. Google, Microsoft, Apple ja muut tekevät kiireesti viimeisiä silauksia ennen kyseistä päivämäärää.

Tämä tarkoittaa myös sitä, että sinun on oltava erityisen tarkkaavainen, kun sinua pyydetään puhelimessasi tai tietokoneellasi päättämään esimerkiksi, mitä oletusselainta haluat käyttää tai mihin haluat antaa suuryritysten käyttää tietojasi.