
Onko lapsen parempi leikkiä ralliautolla vai Ipadilla? Leluyhtiö Mattelin YouGovilta tilaamassa tutkimuksessa tuhannet suomalaiset vanhemmat vastasivat kysymyksiin älypuhelinten ja tablettien saapumisesta heidän koteihinsa. Nykyajan vanhemmat suhtautuvat elektronisiin leluihin positiivisesti. 71 prosenttia vanhemmista uskoo älypuhelinten ja tablettien tukevan lasten oppimista. 89 prosenttia uskoo digitaalisilla laitteilla leikkimisen auttavan lasta käyttämään tulevaisuuden teknologiaa paremmin ja jopa 91 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, etteivät digitaaliset leikit haittaa lapsen sosiaalista kehitystä millään lailla.
”Digitaalinen pelaaminen on tutkimuksessa liitetty lukuisiin oppimisen osa-alueisiin, esimerkiksi kielitaidon, ongelmanratkaisutaitojen ja tietoteknisten taitojen kehitykseen”, sanoo professori Frans Mäyrä Tampereen yliopiston Informaatiotieteiden yksiköstä.
”Digitaalinen pelaaminen samoin kuin fyysisillä leluilla leikkiminen on usein sosiaalista, ja koska pelit ovat osa lasten modernia mediamaailmaa, tarjoavat ne myös runsaasti keskustelun aiheita niin lapsille kuin vanhemmille.”
Aiemmin on keskitytty pohtimaan, jääkö lapsen kehitys puutteelliseksi, mikäli hän käyttää paljon aikaa digitaalisiin peleihin ja vähän perinteisillä leluilla leikkimiseen. Tutkimuksen mukaan vain 6 prosenttia vanhemmista uskoo perinteisten lelujen olevan huomattavasti digitaalisia leluja parempia lapsen luovuuden kehityksen kannalta. Lisäksi markkinoille tulee kovaa vauhtia lisää perinteisiä leluja, joita voi käyttää yhdessä digitaalisten laitteiden kanssa.
”Digitaalisten pelien ja fyysisten lelujen yhdistyminen on pelikulttuurin kannalta erittäin kiinnostava kehityssuunta. Esimerkiksi meillä Tampereen yliopiston pelitutkimuslaboratoriossa on toteutettu juuri tähän aihepiiriin liittyvää tutkimusta”, professori Mäyrä kertoo.
Aktiivisuutta sovelluksiin Maailman suurin leluvalmistaja Mattel on ottanut ensimmäisen askeleen digitaalisten ja perinteisten lelujen yhdistämisessä. Yhtiön uusi tuotesarja Apptivity liittää digitaalisen viihteen ja perinteisen lelun yhdeksi kokonaisuudeksi Ipad-sovelluksen ja uusien Apptivity-lelujen avulla.
”Mielestämme esimerkiksi leikit fyysisillä Hot Wheels -autoilla tai Ipadilla aktivoivat lapsia yhtä paljon. Tulevaisuudessa nämä erityyppiset leikit liittyvät yhä tiiviimmin yhteen. Kehitys on mielestämme erittäin mielenkiintoista ja olen varma siitä, että näin leikeistä tulee entistä jännittävimpiä ja kiinnostavampia”, sanoo Mattelin Pohjoismaiden markkinointijohtaja Martin Wingreen Bang.
Hot Wheels Apptivity on yksi Mattelin uuden Apptivity-tuotesarjan osa. Muita sarjan tuotteita ovat muun muassaBatman-peli, Cut the Rope -peli ja versio suositusta Fruit Ninja-pelistä.
Perinteisiin Hot Wheels -autoihin on kiinnitetty erityinen pohjalevy, jonka avulla tieto auton liikkeistä välittyy Ipadin pelisovellukseen. Fyysisen lelun ja digitaalisen alustan yhteistoiminta onnistuu uudella teknologialla, joka mahdollistaa leluhahmojen käyttämisen kosketusnäytöllä. Ipadille ladataan ilmainen sovellus Itunes Storesta. Käyttäjä ohjaa lelua, kuten Hot Wheels -autoa, joka toimii yhteistyössä kosketusnäytön kanssa. Bluetooth-yhteyttä tai johtoja ei tarvita. Lisäksi hahmoja voi käyttää tavallisten lelujen tapaan silloin, kun sovellus tai Ipad ei ole käytettävissä.
Apptivity-sarjan pelit sopivat yli 4-vuotilaille. Pelien suositushinta on 19,99 euroa.