Pikavippien aiheuttamat maksuongelmat, jotka johtuvat varsinkin pikavippien korkeista koroista, ovat saaneet Googlen muuttaman pikavippimainoksia koskevaa käytäntöään.
Google estää pikavippimainokset, jotta mahdollisesti maksuongelmiin johtavaa lainaa ei tyrkytettäisi sen mainoksissa. Pikavippiyhtiöiden sivustot löytyvät silti edelleen Google hakutoiminnolla.
Uudet rajoitukset sallivat kuitenkin muun tyyppisten lainojen, kuten esimerkiksi auto- ja luottokorttilainojen mainostamisen.
Uudet mainosrajoitukset astuvat voimaan 13. heinäkuuta 2016.
”Jatkamme uuden käytännön tehokkuuden arviointia, mutta toivomme, että harvemmat ihmiset altistuvat harhaanjohtaville tai haitallisille tuotteille”, Googlen tuotekäytäntöjen johtaja David Graff toteaa blogikirjoituksessa.