Ostit virheellisen tuotteen tai palvelun. Kerrot asian myyjälle ja kauppa mitätöidään. Koko kommellus on kauniiksi taputeltu. Mobiilimaksamisessa rahojen takaisin saaminen ei kuitenkaan aina ole mennyt näin mutkattomasti. Siksi on tullut uusi säädös, joka asettaa vastuita myös operaattorille.
Matkapuhelin on tätä nykyä maksukortin kaltainen väline ostamiseen. Sillä voi maksaa esimerkiksi elintarvikkeita, lehtiä, musiikkia ja puhelinsovelluksia. Monesti ostokset veloitetaan matkapuhelinlaskun yhteydessä, ja tuotteen tai palvelun virheitä koskevat kuluttajan vaatimukset käsittelee myyjä tai palvelun tarjoaja.
Känny on kuin kortti
Keskikesällä kuluttaja sai uuden, vähälle huomiolle jääneen oikeuden. Sitä koskevien säännösten mukaan operaattorilla on mobiilimaksamisessa nyt luottokorttiyhtiön kaltainen vastuu silloin, kun maksu peritään puhelinlaskun yhteydessä. Jos maksetussa ostoksessa on virhe, kuluttaja voi vaatia hyvitystä myyjän lisäksi myös operaattorilta. Telealan kaupallisille toimijoille on siis uutuutena sälytetty yhteisvastuu, mitä kuluttajan vaatimuksiin virhetilanteissa tulee.
Kuluttaja voi vastedes kääntyä teleoperaattorin puoleen vaikkapa sellaisissa tyypillisissä tapauksissa, joissa suoritus on viallinen tai ei tule perille - tai jos kuluttaja ei yrityksistään huolimatta saa katkaistua toistaiseksi jatkuvaa palvelutilausta.
Uudistus liittyy Kuluttaja-asiamiehen ja Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliiton neuvottelemiin yleisiin sopimusehtoihin teleyritysten kuluttajille tarjoamista palveluista.