Kännykän kuuluvuuteen ja mobiililaajakaistan toimivuuteen on helppoja parannusratkaisuja. Viestintäviraston ja teleyritysten kanssa yhteistyössä tehdyillä videoilla annetaan kolme vinkkiä ratkaisuista, joilla kännykän ja mobiililaajakaistan saa toimimaan kotioloissa.
Video: Kolme vinkkiä mobiililaajakaistan toimivuuden parantamiseen kotona


Joskus riittää jo se, että kännykkää käytetään siellä, missä kuuluvuus on paras, yleensä lähellä ikkunaa. Laajakaistan saa puolestaan toimimaan paremmin, kun hankkii kotiin mobiilireitittimen ja sijoittaa sen lähelle ikkunaa. Mobiilireitittimen avulla kotiin saa langattoman laajakaistaverkon.
Erillinen pöytäantenni parantaa kuuluvuutta vielä enemmän
Jos päätelaitteen sijoittaminen ei riitä parantamaan kuuluvuutta, kannattaa kotona käytettäväksi puhelimeksi hankkia GSM-pöytäpuhelin. Sekä GSM-pöytäpuhelimen että laajakaistan käyttöön tarkoitetun mobiilireitittimen kuuluvuutta voi vielä parantaa erillisellä pöytäantennilla. Säänkestävän pöytäantennin voi sujauttaa myös ulos ikkunapellille, jolloin kuuluvuus paranee yleensä vielä enemmän.
Jos näilläkään keinoilla ei saada kuuluvuutta, kannattaa hankkia ulkoantenni, joka asennetaan yleensä talon katolle. Ulkoantenni yhdistetään antennikaapelilla joko GSM-pöytäpuhelimeen tai mobiilireitittimeen. Ulkoantennin asennuksessa kannattaa käyttää ammattilaista.
Nyt julkaistuilla videoilla annetaan konkreettisia neuvoja tarjolla olevista ratkaisuista kuuluvuuden parantamiseen. Neuvoja ja opastusta kuuluvuuden parantamiseen saa myös matkapuhelinoperaattoreilta. Operaattorit antavat tietoa matkapuhelinverkon peitosta, auttavat laitehankinnoissa ja opastavat suuntaamaan antennin oikein.
Jokaisella on oikeus puhelinyhteyteen ja laajakaistaan
Jokaisella on oikeus toimivaan puhelinyhteyteen ja yhden megan laajakaistaan vakituisessa asunnossaan. Ns. yleispalveluliittymä voi olla kiinteä tai langaton ja kuuluvuus yhdessä pisteessä kotona riittää. Yleispalveluliittymä voi toimiakseen edellyttää sisä- tai ulkoantennia kuuluvuuden parantamiseksi. Antennikustannuksista vastaa asiakas. Viestintävirasto neuvoo ja opastaa yleispalveluasioissa ja auttaa, jos kansalaisilla on ongelmia toimivan puhelin- tai laajakaistaliittymän saamisessa.