Harto Pöngän Sosiaalisen media käsikirja on selailtava käsikirja kaikille somesta kiinnostuneille. Uteliaille se tarjoaa eväitä alkuun, kokeneemmat löytävät siitä oivaltavia vinkkejä sekä täydentävää tietoa. Mukana on myös asiantuntijoiden ja edelläkävijöiden haastatteluja. Niistä avautuvat näkökulmat kutkuttavat eniten some-intoilijoita.
Kirja esittelee yli 40 sosiaalisen median palvelua. Myös niiden varjopuolia käydään läpi eri tutkimusten pohjalta. Ajattelemisen aihetta tarjoaa niin ikään kattava tiivistelmä sosiaalisen median tietoturva- ja tekijänoikeuskysymyksistä.
Lukukokemuksena Sosiaalisen median käsikirja on laadukas ja kestäväkin. Harto Pönkä onnistuu esittämään sellaisen some-rakenteen kokonaisuuden, jonka arvot eivät ole erisnimissä tai vaihtuvissa trendeissä. Pönkä osaa asiansa niin hyvin, että myös hänen esittämänsä sosiaalisen median tulevaisuuden näkymät voivat hyvinkin toteutua. Ajanvietto keskittyy Facebookiin ja YouTubeen, Twitter ja LinkedIn säilyvät ja seudulliset sekä somen pienpalvelut yleistyvät.
Kirjan osa "sosiaalista mediaa edistyneille" menee kiinnostavasti median käyttöön ja sen ilmiöihin. Avoimuus ja jakaminen esitellään painokkain sanakääntein. Vastakkain ovat some-toimintakulttuuri ja perinteinen hierarkkinen toimintakulttuuri.
KM Harto Pönkä toimii sosiaalisen median asiantuntijana sekä johtaa perustamaansa yritystä. Hän myös valmistelee väitöskirjatutkimusta.
Harto Pönkä: Sosiaalisen median käsikirja. Docendo 2014, 230 s., 32,90 € Docendon verkkokaupassa.