Tukihenkilö puhelimessa

Tee ensin perustarkistukset ennen kuin otat yhteyttä tukipalveluun.

© Shutterstock

5 vinkkiä tukipalveluun soittajalle

Eikö nettiyhteys toimi? Seuraavat seikat kannattaa tarkistaa ennen operaattorin palvelunumeroon soittamista.

perjantai 1. joulukuuta 2017 teksti Christian Slot

Palveluntarjoajan tekninen tuki on aina valmis auttamaan, mutta joitakin kohtia kannattaa käydä itse läpi ennen kuin soittaa palvelunumeroon.

Nettiyhteyden takkuillessa on hyvä ensin tarkistaa ainakin liittymäsopimus ja omat asetukset.

Lisäksi tarkistamalla ennen soittoa seuraavat viisi asiaa nopeutat ongelman selvittelyä.

Tukihenkilö arvostaa sitä, että olet perehtynyt asiaan ja selvittänyt asiaa niin hyvin kuin se on kotikäyttäjälle mahdollista.

Näin valmistaudut soittamaan tukipalveluun:

1. Onko kyse yleisestä ongelmasta?

Jos pääset jollain laitteella verkkoon, niin tarkista operaattorin tukisivuilta onko siellä vikailmoituksia.

Saatat välttyä soittamiselta, jos verkossa on tietoa ongelmasta.

2. Käynnistä kaikki laitteet uudelleen

Käynnistä kaikki verkkolaitteet ja myös tietokone uudelleen.

Uudelleenkäynnistys voi usein auttaa varsinkin nettimodeemin ongelmiin.

3. Kokeile verkkojohdolla

Jos kyse on langattomasta yhteydestä, testaa modeemin toiminta yhdistämällä tietokone modeemin verkkokaapelilla. Näin saat selville, kummassa yhteystyypissä ongelma on.

Jos mahdollista, testaa yhteyttä toisella tietokoneella, niin selviää, onko vika tietokoneessa vai ulkoisessa verkkolaitteessa.

4. Tee nopeustesti

Jos yhteys tuntuu toimivan luvattua hitaammin, niin testaa se netin nopeusmittarilla, kuten esimerkiksi speedtest.net-palvelussa.

Testaa yhteysnopeus käyttäen verkkojohtoa tietokoneen ja reitittimen välillä. Älä tee tietokoneella muuta testauksen aikana.

Ota yhteys operaattorin tukeen, jos nopeustulos ei vastaa operaattorin ilmoittamaa tiedonsiirtonopeuden vaihteluväliä.

5. Säilytä maltti

Ei haittaa, jos pitkää päivää tekevälle teknisen tuen työntekijälle jaksaa puhua kohteliaasti ja kärsivällisesti.

Lue lisää verkkoyhteyden virittämisestä KotiMikron numerosta 11/2017, josta saat teknisen tuen vinkkejä myös langattoman verkon toiminnan parantamiseen.

Tilaa KotiMikro, niin voit lukea lehteä tietokoneella ja mobiililaitteella Wype-palvelussa. Saat luettavaksi 10 viimeisintä numeroa.

Ehkä sinua kiinnostaa...