ott

Suomi jälkijunassa uuden sukupolven tv-palveluissa

Suomi siirtyi ensimmäisten maiden joukossa täysin digitaalisiin tv-lähetyksiin. Teknologiayhtiö Telesten mukaan Suomi uhkaa kuitenkin jäädä jälkeen television seuraavasta sukupolvesta. Suomessa on selvästi vähemmän ns. internet-tv-palveluja kuin muualla Euroopassa.

keskiviikko 25. huhtikuuta 2012

Televisiosisältöjen toimittaminen suoraan kuluttajille internetin kautta eli ns. ott-jakelu (over the top) on yleistynyt voimakkaasti viimeisten vuosien aikana. Ott-palveluja ovat mm. viivästetty katselu ilman erillisiä digibokseja ja multiscreen-palvelut, joiden avulla tv-kanavia voidaan katsoa esimerkiksi älypuhelimella tai tabletilla. Tv-yhtiöille ott avaa uudenlaisia liiketoimintamalleja ja useat eurooppalaiset tv-jakeluyhtiöt ovat lanseeranneet omia ott-palveluitaan viime aikoina. Saataville on myös tullut hybridi-tv-malleja, joilla voi käyttää ja katsella nettisisältöjä ja -palveluita.

”Vaikka Suomi siirtyi ensimmäisten joukossa täysin digitaaliseen televisioon, niin ott-palveluiden kohdalla Suomessa on lähdetty hitaammin liikkeelle kuin muualla Euroopassa. Suomalaiset kuluttajat olisivat selvästi valmiita muutokseen. Tallentavien digiboksien suosio on hyvä esimerkki siitä, kuinka suomalaiset kuluttajat ovat erittäin valmiita ottamaan käyttöönsä uudenlaisia tv-palveluita. Aika myös suomalaisille ott-palveluille olisi nyt kypsä”, kertoo Telesten Video and Broadband Solutions -yksikön johtaja Hanno Narjus.

Kaapeli-tv-yhtiöt ovat kokeneet ott-jakelun ongelmalliseksi, koska tähän mennessä joku muu taho on tarjonnut tv-sisällön internetin kautta ja kaapeli-tv-yhtiön rooliksi on jäänyt vain kaistan tarjoaminen. Telesten Hanno Narjuksen mukaan internettelevisiota ei kuitenkaan pitäisi nähdä uhkana, vaan mahdollisuutena.

”Kysymys ei ole siitä, valitsevatko kuluttajat perinteisen tv:n vai internetjakelun, vaan siitä, minkälaisella yhdistelmällä voidaan tarjota kuluttajille mielenkiintoisimmat palvelut. Suomella on kaikki eväät olla maailman kärkimaita myös seuraavan sukupolven televisiopalveluiden käyttöönotossa. Suomi on täysin digitalisoitu maa ja tallentavien digiboksien osuus on maailman kärkeä. Tv-yhtiöiden kannalta kysyntä, teknologia ja liiketoimintamallit ovat olemassa ott-palveluiden lanseeraamiselle. Voittajiksi nousevat ne, joilla on rohkeutta ja näkemystä yhdistää perinteisen tv:n ja uusien internetpalvelujen parhaat puolet. Tarvitaan vain ripaus perisuomalaista sisua”, Narjus jatkaa.

Ehkä sinua kiinnostaa...