hacker

Asiakaspalvelua hakkereilta

Yhden lajin käyttäjäystävällisyyttä et halua kokea – nimittäin hakkerin.

keskiviikko 13. huhtikuuta 2016

Verkkorikolliset, jotka tehtailevat muun muassa kiristyshaittaohjelmia, kuuluvat kaikkien pc-käyttäjien inhokkeihin, eikä syyttä. Yllättäen nettikriminaalien asiakaspalvelu on voimakkaasti kehittynyt.

Kiristyshaittaohjelmat (engl. ransomware), jotka lukitsevat käyttäjän tiedostot ja vaativat avaamisesta lunnaat, ovat tämän hetken ikävin riesa. Ja juuri tähän lunnasvaatimukseen hakkerit soveltavat uusia käyttäjäystävällisiä menetelmiä.

> Mitä on ransomware?

Esimerkki uudesta trendistä on Rokku-niminen kiristyshaittaohjelma, jota tietoturvayhtiö Avira on tutkinut lähemmin. Haitakkeen lukitsemat tiedostot saavat .Rokku-tunnisteen ja käyttäjä saa viestin, jossa neuvotaan asentamaan Tor-anonyymiselain, vierailemaan tietyllä sivustolla ja maksamaan tietty summa. Viesti on englanninkielinen, mutta kieltä voi vaihtaa pudotusvalikosta. Ja sehän on jo palvelua.

Eikä siinä kaikki. Kun epätoivoinen käyttäjä tulee annetulle sivustolle, hän saa eteensä QR-koodin. Skannaamalla koodin puhelimella hän voi maksaa lunnaat saman tien bitcoineilla.

Raporttien mukaan rikollisten ystävällisyys sisältää myös sen, että tiedostot todella vapautettaisiin maksua vastaan. Näin siksi, että kiristyshaittaohjelmat ovat jo ammattimaista rikollista bisnestä.

> Suojaudu kiristyshaittaohjelmia vastaan

Ehkä sinua kiinnostaa...