nuoret

Tekstarihuijaukset vaanivat nuoria

Mobiilipalveluiden kanssa saa olla tarkkana. Huijaus saa tyypillisesti alkunsa, kun lapsi tai nuori menee nettimainoksen miinaan ja luovuttaa nimensä ja puhelinnumeronsa. Seuraavaksi alkaa tulla houkuttelutekstareita, joissa yhden OK:n klikkaamisella vastaanottaja tekee tilauksen maksullisten tekstiviestien vastaanottamisesta.

keskiviikko 3. huhtikuuta 2013 teksti Jukka Sundholm

Alaikäinen lapsi ei kuitenkaan ole oikeutettu ilman holhoojan suostumusta tekemään ei-tavanomaisia sopimuksia. Mobiilipalveluiden osto ei ole tavanomaista ostoa ja siten alaikäinen ei voi kyseisenlaisia sopimuksia tehdä.

Tekstaripalvelun tarjoaja toimii operaattorin verkossa, sen hyväksymänä. Operaattori saa osansa palvelun liikevaihdosta korvauksena käytettävästä numerosta ja laskutuspalvelusta, suurin osa liikevaihdosta menee palveluntarjoajille, siis tekstiviestifirmalle.

Operaattoreista Sonera on hiljattain karsinut kolmansien osapuolien tekstiviestipalveluita negatiivisen asiakaspalautteen perusteella. Vuoden alusta lähtien on karsittu palveluiden tarjoamista muun muassa visailuihin ja kyselyihin sekä lahjakortti- ja pikavippipalveluihin. Alkuvuodesta Soneralla on ollut jopa useampi sata yksittäistä palvelua vähemmän kuin ennen.

Itse palvelusta vastaa sitä tarjoava yritys, ja sopimussuhde palvelun käytöstä syntyy loppuasiakkaan ja palveluntarjoajan välille. Tämä sinänsä selkeä ja laillinen periaate hämärtyy harmaaksi, kun asiakas tietämättään tekee sopimuksia tai kun laskuihin alkaa ilmestyä pikkusummia palveluista, joita ei ole tilattu. Epäiltävissä on että huijarifirmat myyvät tai luovuttavat nimi- ja numerotietoja kolmansille, jotka alkavat lähettää viestejä ja laskuttaa niistä. Toiminta alkaa tipoittain ja varovasti, pikkusummilla, ettei "asiakas" huomaisi.

Jos vahinko on tapahtunut, tee reklamaatio kirjallisesti palvelun tuottajalle ja operaattorille. Vaadi sopimuksen peruuttamista ja jo maksettujen maksujen palauttamista. Perusteet löytyvät esimerkiksi Kuluttajaviraston sivustolta. Jos reklamaatio ei johda haluttuun lopputulokseen, eikä palveluntuottaja palauta maksuja, voit tehdä edelleen valituksen Euroopan Kuluttajakeskukseen (EKK). Se toimii Helsingissä Kilpailu- ja kuluttajaviraston yhteydessä. EKK voi auttaa kuluttajaa rajat ylittävässä kaupassa.

Muista: jos asiakkaalla ei ole ollut tilaisuutta tutustua sopimusehtoihin ennen sopimuksen tekemistä, ehdot eivät sido häntä.

Kaksi huijaria, Daprime ja Ringaling

Mitä h**vettiä? Aivan törkeä puhelinlasku! Alaikäisen nuoren kännykkälaskuun oli ilmestynyt lukuisia vitosen veloituksia tekstareista. Siinä oli Liisa-huoltaja ihmeissään, kun piti alkaa löytää syyllisiä Kallen, 12 v., suureen puhelinlaskuun. Maltillinen kännynkäyttäjä Kalle tuhersi leuka väpättäen: "En ole mitään tilannut ja olen ne kaikki viestit aina heti poistanut."Liisa soittaa operaattorille (Saunalahti). Alkaa vääntö: "Me emme ole vastuussa tästä, toimimme vain välittäjänä." Ei kelpaa. Liisa saa asiakaspalvelun kääntämään puhelun reklamaatio-osastolle. Vasta sitten alkaa tapahtua. Laskutus luvataan käydä läpi ja epäkohtiin puuttua - mikäli aihetta. Ensisijaisesti Saunalahti tarjoaa sovittelua: "jospa puolet maksaisit." Puhe maksamisesta tyrehtyy, kun Liisa ottaa esille kuluttajaviranomaiselta saamansa neuvon ja väläyttää rikosilmoituksen tekoa. Saunalahti lupaa tehdä reklamaation asiakkaansa puolesta viestien lähettäjille. Kuluu viikko ja toinenkin. Sitten Saunalahdelta saapuu selonteko. Huijaustekstareita on pojan kännykkään lähetetty yli vuoden ajan. Asialla ovat olleet Daprime Oy ja Ringaling. Liisa sai jo maksetut takaisin ja erääntymässä olleen laskun mitätöityä: yhteensä lähes 600 euroa!"Otti aikaa, jaksamista, selvittämistä ja ennen kaikkea vaatimista. Tätä ei kaikilta huijatuksi tulleilta löydy", huokailee Liisa.Oletus: puhelinnumero ja nimi on saatu jonkin harhaanjohtavan nettimainoksen lupausten perusteella. On ehkä kerran klikattu "ok" väärään kohtaan, minkä seurauksena palvelutekstareita on alkanut tulla.(Tapaus on tosi; ihmisten nimet keksittyjä.)

Ehkä sinua kiinnostaa...