112suomi

Hätäsovellus soittaa ja paikantaa

Digian kehittämä 112 Suomi -sovellus välittää soittajan sijaintitiedon automaattisesti hätäkeskuspäivystäjälle.

torstai 18. kesäkuuta 2015

Digian kehittämä 112-sovellus on integroitu Hätäkeskuslaitoksen järjestelmiin, mikä mahdollistaa sijaintitiedon välittämisen hätäkeskuspäivystäjälle automaattisesti. Sovellus perustuu satelliittipaikannukseen, joka on huomattavasti aiempia hätäpaikannusmekanismeja tarkempi.

Paikannus hätätilanteessa nopeutuu

”Nykyisen hätäpaikannuksen tarkkuus on satoja metrejä, taajaman ulkopuolella jopa kilometrejä. Satelliittipaikannuksen avulla soittaja voidaan paikantaa jopa kymmenien metrien tarkkuudella”, hätäkeskuspalvelujen johtaja Marko Nieminen tähdentää.

Kun hätäpaikannus tarkentuu sadoista tai jopa tuhansista metreistä kymmeniin, lähimmän ja tarkoituksenmukaisimman yksikön valinta tehostuu. Hälytetyille yksiköille kyetään antamaan tapahtumapaikan tarkempi sijaintieto, jolloin apu saadaan kohteeseen nopeammin. Myös puhelujen käsittely nopeutuu.

”Sovelluksessa on käytössä sama koordinaattimuoto kuin Hätäkeskuslaitoksen järjestelmissä. Kun käytettävissä ei ole datayhteyttä ja sijaintitieto ei välity automaattisesti, koordinaattinsa voi tarkistaa sovelluksesta ja kertoa hätäkeskuspäivystäjälle suullisesti”, Nieminen toteaa.

112 Suomi -sovellus tarjoaa hätänumeron ohella lisäominaisuutena myös muita päivystysnumeroita, kuten Meripelastuksen ja Myrkytystietokeskuksen numerot.

Hätäkeskuslaitos suosittelee sovelluksen lataamista. Sovellukseen kannattaa tutustua etukäteen ja ohjata varsinkin lapsia ja vanhuksia sen käytössä.

_Digian Qt-teknologialla toteutettu sovellus on ladattavissa ilmaiseksi Android-, iPhone- ja Windows Phone -puhelimille.

Lisätietoja on Digian sivuilla_

Ehkä sinua kiinnostaa...