virhevastuu

Virhevastuu on kattavampi kuin takuu

Ensin tulee valmistajan virhevastuu ja tämän oheen valmistaja voi lisäetuna myöntää laitteelleen takuun. Esimerkiksi HP korjaa kuluttajien laitteet "kuluttajansuojalain mukaisesti noin kahteen vuoteen asti". HP:n takuu kestää yhden vuoden.

perjantai 1. maaliskuuta 2013 teksti Jukka Sundholm

Kuluttajaviraston mukaan tavarassa on virhe esimerkiksi silloin, jos tavara ei sovellu sen tavanomaiseen käyttötarkoitukseen. Esimerkki: jos läppärin kosketushiiri ei toimi, tavarassa on virhe. Tällöin ostajan tulee viipymättä saattaa vika joko myyjän tai maahantuojan tietoon, minkä jälkeen laite lähtee tutkittavaksi. Ennen sitä kannattaa selvittää mahdollisten kustannusten jakautuminen.

Takuuajan päättyminen ei merkitse sitä, että vastuu tavaran virheestä samalla päättyisi. "Rikki menneestä läppäristä voi vielä kolmen vuoden jälkeen hakea korvausta, jos vika on koneessa itsessään." Näin toteaa kuluttajariitalautakunnan tarkastaja Turun Sanomissa.

HP:n kannan mukaan "laitevalmistajan vastuu ulottuu noin kahteen vuoteen, hieman tapauksesta riippuen. Vastuun kesto määräytyy viime kädessä tapauskohtaisesti mm. tuotteen, virheen olennaisuuden, mahdollisen aiemman huoltohistorian ja vastaavien perusteella".

Valmistajan tulee korjata virheellinen laite maksutta. Mikäli virheen korjaaminen ei ole mahdollista, on toissijaisena keinona korvaavan laitteen toimittaminen. Mikäli kumpikaan vaihtoehdoista ei ole mahdollinen, tulee kysymykseen tapauskohtaisesti joko kauppahinnan täysimääräinen tai osittainen palauttaminen.

Kyse ei ole laitevalmistajan vastuulle kuuluvasta virheestä, mikäli se on aiheutunut käyttäjästä johtuvasta syystä, esimerkiksi käytössä vaurioitumisesta.

Ehkä sinua kiinnostaa...