Verkkokauppajoulu.jpg

Verkkokaupoissa tehdään jouluhankintoja

Verkkokaupoista jouluhankintoja tekevät aikovat käyttää jouluna muita enemmän rahaa. Kaupan liiton tekemän tutkimuksen mukaan verkkokauppojen asiakkaista joulun valmisteluun aikoo kuluttaa viimevuotista enemmän runsaat 17 prosenttia ja joululahjoihin 21 prosenttia. Perinteisistä myymälöistä ostavista 12 prosenttia aikoo lisätä rahan käyttöään joulun valmisteluun ja 15 prosenttia joululahjoihin.

perjantai 26. marraskuuta 2010

Verkkoshoppailija ostaa jouluksi enemmän leluja, pelejä ja viihde-elektroniikkaa kuin perinteisissä myymälöissä asioiva. Tiedot ilmenevät Kaupan liiton teettämästä kuluttajakyselystä.

  • Verkkokaupan asiakkaiden rohkeampi rahankäyttö ei johdu korkeammista tuloista, sillä tulojakaumat verkkokauppaa käyttävillä ja käyttämättömillä ovat hyvin samankaltaiset, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kertoo.

Verkkokauppojen käyttö on kuitenkin selvästi painottunut 26–45-vuotiaisiin aikuisiin, joista lähes 60 prosenttia aikoo tehdä jouluhankintoja myös sähköisesti. Koska työssäkäyvät 26–45-vuotiaat aikuistaloudet ja lapsiperheet aikovat lisätä kulutustaan tänä jouluna voimakkaasti, rohkeampi rahankäyttö näkyy myös verkkokaupoissa asioivilla.

Runsaat puolet verkkokaupan käyttäjistä ostavat pelkästään kotimaisista verkkokaupoista ja lähes puolet myös ulkomailta. Pelkästään kotimaasta ostavista 67 prosenttia on naisia ja 33 prosenttia miehiä. Myös ulkomailta ostavista 53 prosenttia on miehiä ja 47 prosenttia naisia. Erityisen ahkeria ulkomaisten verkkokauppojen käyttäjiä ovat 26–45-vuotiaat aikuiset, joita on 63 prosenttia kaikista ulkomaisten verkkokauppojen kautta ostavista.

Verkkokauppoja käyttävät kuluttajat ostavat jouluksi pelkästään perinteisissä myymälöissä asioivia enemmän leluja ja pelejä, viihde-elektroniikkaa, kirjoja, vaatteita, kosmetiikkaa ja kultasepäntuotteita.

Kuluttajille kohdennettu joulukauppakysely on toteutettu yhdessä Innolink Research Oy:n kanssa. Tutkimusta varten haastatellaan marraskuun puolivälistä jouluun 2000 kuluttajaa. Marraskuun puolessa välissä haastateltiin verkkopaneelin kautta 1000 kuluttajaa. Lisäksi 1000 kuluttajaa haastatellaan puhelimitse jouluun mennessä.

Ehkä sinua kiinnostaa...