Google Chrome torjuu mainoksia ja ponnahdusikkunoita
© Shutterstock

Google Chrome torjuu huonoja mainoksia

Jatkossa Google Chromen käyttäjät törmäävät verkossa entistä harvemmin huonoihin mainoksiin. Chrome on saanut mainoseston, jonka on tarkoitus parantaa käyttökokemusta.

perjantai 16. helmikuuta 2018


Google on jo pitkään kertonut kehittävänsä Chrome-selaimen käyttökokemusta, ja siihen suuntaan yhtiö nyt ottaa ison askeleen.

Google on yhdistänyt selaimeensa mainoseston, joka estää mainoksia, automaattisesti toistuvia videoita ja ponnahdusikkunoita, jos nämä eivät täytä määriteltyjä laatustandardeja.

Tarkoitus on, että käyttäjä kohtaa tietokoneella tai mobiililaitteella surffatessaan aikaisempaa vähemmän huonoja mainoksia.

Yhteistyötä huonoja mainoksia vastaan

Google kuuluu yhdessä muiden suurten nettitoimijoiden, kuten Facebookin ja Microsoftin, kanssa The Coalition for Better Ads -ryhmään, joka on selvittänyt, minkälaiset mainokset ärsyttävät netissä eniten.

Ryhmä on koonnut luettelon 12 verkkomainostyypistä, joita mainostajien tulee välttää. Tätä luetteloa Google myös haluaa noudattaa Chrome-selaimessa.

Luettelo 12:sta vähemmän suotavasta mainoskokemuksesta sisältää muun muassa vilkkuvat animoidut mainokset, automaattisesti toistuvat äänellä varustetut videot sekä koko ruudun kelluvat mainokset, jotka pitää erikseen vierittää pois varsinaisen sisällön päältä.

Google – 12 vähemmän suotavaa mainoskokemusta

Nämä ovat The Coalition for Better Ads -ryhmän listaamat 12 vähemmän suotavaa mainoskokemusta, joita Chromella toivottavasti koetaan jatkossa vähemmän.

Lue lisää mainostyypeistä täältä.

Verkkosivun pitää läpäistä testi

Google kertoo blogikirjoituksessa, kuinka tarkoitus on tutkia, miten verkkosivut vastaavat vaatimuksia, ja ne saavat luokituksen Passing (hyväksytty), Warning (varoitus) tai Failing (hylätty).

Muut kuin hyväksytyt sivustot saavat varoituksen ja 30 päivää aikaa muuttaa mainostekniikkaansa.

Jos muutoksia ei tehdä, Chrome torjuu jatkossa kaikki sivuston mainokset, niin huonot kuin asialliset.

Netti on mainospaikka

Kun käyttäjä tule sivustolle, jonka mainokset Chrome torjuu, selain ilmoittaa siitä ja antaa mahdollisuuden ottaa mainokset käyttöön.

Kokonaan mainoksilta ei voi verkossa välttyä, mutta ainakin käyttäjä kohtaa vähemmän niitä mainoksia, jotka vaikeuttavat selaamista.

On ilahduttavaa, että Google nostaa keskiöön netin käyttökokemuksen aikana, jolloin mainokset ja muut tarjoukset tuntuvat olevan entistäkin päällekäyvempiä.

Terve epäluulo on nytkin silti paikallaan, sillä Google on Facebookin ja Youtuben ohella digimainonnan jättiläinen. Ja samalla kun se hallitsee yli puolta hakuliikenteestä, Googlella on valtaa päättää, mitä sisältöjä verkon käyttäjille näytetään.

Googlelta kuitenkin kerrotaan, että mainostajilla ei ole mahdollisuutta maksamalla ohittaa uutta mainosestojärjestelmää.

Lue lisää asiaa Google Chromesta

Ehkä sinua kiinnostaa...