Google-logo ja valtatie

Googlen projekti voi mullistaa nettiä.

© Google

Google varustaa Chrome-selaimen mainosten estäjällä

Google torjuu huonosti tehtyjä ponnahdusmainoksia ja automaattisesti toistuvia mainosvideoita uudella mainosestäjällä, joka tulee laajennuksena Google Chrome -selaimeen.

maanantai 5. kesäkuuta 2017 teksti Emil Maischnack Jensen

Iso osa nettisisällöistä on mainosrahoitteisia, ja tavat, joilla mainoksia esitetään, vaihtelevat suuresti.

Kävijöiden huomiota yritetään saada pyytämättä ilmestyvillä pomppumainoksilla sekä mainosvideoilla, jotka alkavat ilman käyttäjän toimia, tai mainoksilla, jotka päästävät jatkamaan halutulle sivulle vasta mainoksen loputtua.

Sitten on myös asiallisesti käyttäytyviä mainoksia, jotka pitää ilmaisuuden hintana vain sietää.

Mainosesto Google Chromeen

Google on mainosstandardeja linjaavassa Better Ads Standards -kampanjassaan jo pitkän aikaa puhunut vähemmän ärtymystä herättävien mainosten puolesta. Nyt yhtiö kertoo blogissaan, kuinka sen mielestä online-mainosten pitäisi olla parempia, sellaisia, joita ihmiset todella haluavat nähdä.

Parempia mainoksia varten maailman suosituin selain Google Chrome varustetaan mainosten torjujalla, joka automaagisesti suodattaa ärsyttävät mainokset pois ja päästää läpi vain ne, jotka täyttävät Googlen standardit.

Mainosblokkaaja tulee Chromeen vuoden 2018 alussa

Googlen suunnitelma on, että Chrome ei näytä mainoksia – ei edes Googlen kautta tulevia - sivustoilla, jotka eivät täytä Better Ads Standards -linjauksen määrittelyitä. Googlen mukaan Chromen maibosesto otetaan käyttöön vuoden 2018 alkupuolella.

Julkaisijat saavat myös käyttöönsä uuden työkalun, joka tunnistaa kolmannen osapuolen mainosblokkaajan ja joka kehottaa joko sallimaan mainokset tai poistamaan ne maksua vastaan. Beetavaiheessa oleva työkalu on jo saatavana muun muassa Yhdysvalloissa ja Euroopassa Isossa-Britanniassa sekä Saksassa ja tulee saataville muissa maissa vielä kuluvan vuoden aikana.

Ehkä sinua kiinnostaa...