Lies

Älä usko WikiPötyä

Wikipedia ei ole virheetön. Sen osoittavat seuraavat huuhaa-tarinat, jotka lopulta poistettiin verkosta.

tiistai 8. maaliskuuta 2016

Kuka tahansa voi kirjoittaa Wikipediaan artikkelin ja Wikipediaa käytetään paljon. Faktatietoa on valtaosa, mutta sekaan voi päästä myös huuhaata.

Alla on esimerkkejä artikkeleista, jotka lopulta poistettiin tietosanakirjasta, kun kävi ilmi, että ne eivät pidä paikkaansa. Toki Wikipedia kunnon tietosanakirjana listaa myös palturiksi paljastuneet artikkelit.

The Doggs Tämä (kuvitteellinen) brittiläinen rockyhtye oli voimissaan 1960-luvulla ja kuulemma sen jäsenet haukkuivat samalla kun soittivat. Artikkeli oli luettavissa Wikipediassa vuosina 2005-2015.

Snappy & Friends Animaatiosarjassa seikkailee Kelloggs-kukko ja muut aamiaismuropaketin eläimet. (Artikkeli eli vuosina 2005-2014.)

Parfact Salainen kieli, jota puhuu nuoriso Worcestershire kreivikunnassa Englannissa. (Artikkeli eli 2006-2009).

The Rock Gang Ruotsalainen 1980-luvulla vaikuttanut rockyhtye, joka käytti pölynimuria saksofonina. (2011-2015).

Wikipedian List of hoaxes on Wikipedia listaa valtavan määrän WikiPötyä.

Ehkä sinua kiinnostaa...